In het kort
- Team achter Solar Impulse werkt aan waterstofvliegtuig voor non-stop vlucht rond de wereld.
- Het team, onder leiding van Bertrand Piccard, zal volgend jaar de eerste testvluchten uitvoeren en hoopt in 2028 een gedurfde rondreis te kunnen maken.
- Project moet haalbaarheid van groen vliegen aantonen.
Het ambitieuze project: Climate Impulse
In een werkplaats aan de Franse Atlantische kust wordt gewerkt aan een bijzonder vliegtuig. Het tweepersoonstoestel moet op groene waterstof non-stop rond de wereld vliegen. Het ambitieuze Climate Impulse-project staat onder leiding van luchtvaartpionier Bertrand Piccard, die tien jaar geleden al geschiedenis schreef met een zonnevlucht rond de wereld.
Het vliegtuig en zijn technologie
Het team bouwt het toestel van lichte composietmaterialen en laat het vliegen op supergekoelde vloeibare waterstof, geproduceerd via elektrolyse. De eerste testvluchten staan gepland voor volgend jaar, met als ultiem doel een wereldreis in 2028. Het team, dat steun krijgt van Airbus en wetenschapsincubator Syensqo, presenteerde deze week hun vorderingen in Les Sables d’Olonne, het vertrekpunt van de bekende zeilrace rond de wereld.
De weg vooruit
Piccard erkent de risico’s van het project, dat meldde hij aan EuroNews. Maar hij ziet het als een cruciale stap om de haalbaarheid van waterstofvliegen aan te tonen. Grote vliegtuigbouwers kunnen de technologie later overnemen. Hoewel commercieel gebruik nog ver weg lijkt, tonen de investeringen en het groeiende team het vertrouwen in het project.
De mogelijkheden en uitdagingen
Het Climate Impulse-vliegtuig heeft de spanwijdte van een Airbus 320 en kan tot 3 kilometer hoogte vliegen. Het ontwerp moet energie kunnen winnen uit turbulentie, wat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst brandstof kan besparen. De milieu-impact wordt nog onderzocht, aangezien het vliegtuig alleen waterdamp uitstoot, met name de effecten van condensstrepen op grote hoogte.
Technologische hindernissen
Het komende jaar test het team de brandstofcellen en aandrijving, met focus op energieverbruik en het op -253 graden Celsius houden van de vloeibare waterstof. Deze technische uitdagingen moeten worden opgelost voor een duurzamere luchtvaart mogelijk wordt.