De Zweedse batterijproducent Northvolt breidt zijn activiteiten naar de luchtvaart uit. Het project wordt uitgevoerd door Cuberg, de Amerikaanse dochteronderneming van Northvolt die van start is gegaan met de ontwikkeling van lithium-metaalbatterijen die in vliegtuigen zouden kunnen worden ingebouwd. De inzet van de batterijen moet toelaten om de emissies van koolstofdioxide door de luchtvaart te verminderen.
Northvolt ontwikkelt batterij die elektrische vliegtuigen kan aandrijven
Waarom is dit belangrijk?
In tegenstelling tot de autofabrikanten heeft het vliegtuigontwerp tot nu toe een relatief terughoudende houding aangenomen tegenover het gebruik van een elektrische krachtbron. Het zware gewicht van de traditionele lithium-ion batterijen vormt immers een belangrijk knelpunt om in de luchtvaart een afdoende brandstof-efficiëntie te kunnen genereren. Daarom kijkt de sector vooral naar synthetische brandstoffen als alternatief voor de traditionele kerosine. Cuberg hoopt met zijn ontwikkeling echter wel een oplossing te kunnen aanreiken.Sterk verbeterde prestaties: Cuberg is tests gestart met een batterijsysteem dat naar eigen zeggen licht genoeg is om in een vliegtuig te worden geïnstalleerd, zodat een veilige en duurzame vorm van elektrisch vliegen kan worden gegarandeerd.
- Northvolt en Cuberg hadden in juli vorig jaar al aangegeven een doorbraak te hebben bereikt in de ontwikkeling van de lithium-metaalbatterij. Daarbij werd gewag gemaakt van een levensduur die lang genoeg bleek om te worden gebruikt voor het afleggen van langere afstanden en het dragen van zwaardere lasten.
- Hoewel lithium-ionbatterijen het bereik van elektrische personenwagens tot meer dan 450 kilometer hebben kunnen opvoeren, wegen ze te zwaar om in de luchtvaart, op uitzondering van de kleinste types vliegende voertuigen, te worden gebruikt.
- Hierdoor blijven de mogelijkheden voor een commercieel gebruik van deze batterijen in de luchtvaart beperkt. Zelfs de kleinste passagiersvliegtuigen kunnen onmogelijk van dit type aandrijving gebruik maken.
- De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft dan ook al duidelijk gemaakt om vooral op waterstof te rekenen om de fossiele vliegtuigbrandstoffen te vervangen.
- “De luchtvaartindustrie streeft naar milieuvriendelijke oplossingen, maar de vliegtuigfabrikanten worden tegengehouden door het gewicht van de klassieke lithium-ionbatterijen”, benadrukte Richard Wang, chief executive van Cuberg, in een commentaar op de plannen.
- “Met dit nieuwe programma werkt Cuberg echter aan batterijsystemen die sterk verbeterde vliegtuigprestaties mogelijk maken.”
Opkomende markten: Cuberg heeft verschillende partners kunnen aantrekken voor tests op zowel de grond als in de lucht. Daarover hoopt Wang naar eigen zeggen volgend kwartaal meer nieuws te kunnen vertellen.
- Het bedrijf richt zich op de opkomende markten voor elektrische vliegtuigen met vaste vleugels, hybrides en evtols.
- Cuberg werkte al aan batterijsystemen voor de luchtvaart toen het bedrijf twee jaar geleden door Northvolt werd overgenomen.
- Hierdoor kreeg het Amerikaanse bedrijf toegang tot de expertise van het Zweedse moederconcern.
- Wang voorspelt dat de ontwikkelende markt voor elektrisch aangedreven luchtvaart tegen eind dit decennium een waarde van tientallen miljarden dollars kan bereiken.
- Northvolt, opgericht door twee voormalige medewerkers van Tesla, liet eerder al een aantal innovaties in het batterijdesign optekenen.
- Het bedrijf presenteerde daarbij al een batterij die voor 100 procent op gerecycleerd nikkel, mangaan en kobalt beroep doet.
- Ook werd een programma, in samenwerking met bosontginner Stora Enso, voorgesteld waarbij hout als grondstof voor de productie van batterijen kan worden gebruikt.
- Cuberg werkt samen met luchtvaartbedrijven als Boeing, Beta Technologies, Ampaire en Voltaire. Vijf jaar geleden nam Boeing een belang in Cuberg.
- Recent heeft ook het Chinese bedrijf CATL gemeld te werken aan een batterij die in de toekomst elektrische vliegtuigen zou kunnen aandrijven. (as)