NVA gaat voor meer staat! En slaat ondertussen een krater van meer dan 7 miljard!

Werd die verkiezingsbelofte ‘minder staat, minder regels, minder belastingen’ ook waargemaakt?

Voor de laatste verkiezingen werd de hoop voor veel liberalisten gesteld op de NVA: De partij voor de verandering. De boodschap voor minder staat en minder regels sloeg aan, en het werd een historische overwinning. Welke burger wilde er immers niet minder belastingen en minder regels of meer vrijheid, en de meesten waren het er ook over eens dat de werkende mensen best wat meer zouden mogen overhouden, nu de staat al 54%(bron: IMF) gemiddeld afneemt van iedereen die werkt én produceert. Wie is er immers niet tegen de woekerende graaicultuur bij de overheid?

Gek genoeg is het resultaat volledig tegenovergesteld. In een tijd waar een Trump die opkomt voor Joe sixpack al even Fake is, als een kamervoorzitter Bracke die door Telenet flink betaald wordt voor zijn geweldig advies, blijkt ook de perceptie dat NV-A de staat afslankt al even Fake…

De analyse van de verschillende departementen van specifiek NVA geeft geen fraai zicht op de prestaties versus de beloftes. We lopen even specifiek de verantwoordelijkheden af van NV’A;

Ministerie van verkeer: Ben Weyts

Bij departement verkeer is het Ben Weyts die alsmaar strengere en duurdere regels invoert: Het rijbewijs wordt moeilijker en toevallig ook veel duurder omdat je nu ook een duur gesprek moet gaan voeren, lang nadat je een rijbewijs haalde. De boetes zijn weeral tientallen procenten opgeslagen, en de maximumsnelheid op gewestwegen is van 90 km/h gegaan naar 70 km/h. Ondertussen wordt er geschermd met een daling van dodelijke ongevallen om dat beleid te verdedigen, terwijl het nochtans voornamelijk de grote toename van files is die daarvoor zorgde.

Ondertussen werd er voor de toch hardwerkende vrachtwagenchauffeurs ook een km-heffing ingevoerd. Het werd uitgelegd als een systeem om te laten meebetalen door buitenlandse vrachtwagens, maar werd een heel erg duur systeem, met een gigantisch Big Brother gehalte waarbij camera’s ieders beweging in het oog houden (niet enkel van vrachtwagens). Een simpel Zwitsers systeem met een vignet had dat initiële doel nochtans evengoed bereikt. Maar nu krijgt u alvast ook als autobestuurder automatisch een boete in de bus als u enkele dagen te laat naar de keuring gaat.

Ook de nu pas besliste km-heffing specifiek voor personenwagens komt specifiek van het NVA-departement voor verkeer onder Ben Weyts. Gek is dat ook hierbij als argument gegeven wordt dat het files zou verminderen, terwijl we gezien hebben dat files na km-vergoeding voor vrachtwagens zelfs flink gestegen zijn. Dat is ook logisch aangezien toch niemand voor zijn plezier in de file gaat staan: Het zijn noodzakelijke verplaatsingen die tijdens de spits voor files zorgen. Meer belasting maakt niet minder noodzakelijk. Het is eerder zo dat vooral noodzakelijke zaken extra belast worden (zoals water, gas en electriciteit waarvan de BTW weer op 21% werd gezet onder deze regering), omdat dat meer opbrengt.

Nog een verkiezingsbelofte voor lagere belastingen werd gebroken bij NVA departement van verkeer, door de al gigantisch betaalde rivierloodsen (zowat 7.000 euro netto per maand voor ongeveer 22h/week) nog extra opslag te geven omdat ‘schepen groter worden’. Uitgaven van de staat, zijn tenslotte toekomstige belastingen voor de burgers van die staat. Deze onderhandelingen werden weerom gevoerd door, jawel, NVA-er Ben Weyts.Hij heeft simpelweg nóg opslag gegeven.

Nog meer stuitend was de toegift van Weyts aan de luchtverkeersleiders, die het kort na de gruwelijke aanslagen in Zaventem, toch belangrijk vonden om de boel plat te leggen om vroeger pensioen te eisen. Dit zijn ambtenaren die een bruto loon hebben, van rond de 12.000 euro per maand, bovenop allerlei andere voordelen. Hoewel ondertussen onder druk van CD&V Kris Peeters zowat alle ambtenaren als zwaar beroep zijn gecatalogeerd, was het in dit geval toch echt NVA die toegaf aan deze ontspoorde eisen, terwijl werkende mensen uit de privé hun wonden likten na ook een enorme financiële kater als gevolg van de aanslagen.

Burgemeester van’t Stad: Bart De Wever

In Antwerpen is het onder burgemeester en NVA voorzitter Bart De Wever, en meer specifiek door NVA-schepen Nabilla Ait Daoud, dat de LEZ (Lage Emissie Zone) werd ingesteld, waarbij zeer strenge regels werden ingevoerd over welke auto’s nog de stad in mogen, onder het mom van schone lucht. En als u vanaf de E19 de verkeerde afslag neemt op de splitsing na de Craeybeckxtunnel, rijdt u recht in de fuik en is er geen ontsnappen of terugkeren meer mogelijk: minimum 150€ extra taks, een tweede keer 250€, en de derde keer en alle volgende ritjes 350€ boetedoening.

Volgens sommigen is het een platte belastingverhoging, volgens anderen een poging om minder kapitaalkrachtigen die geen nieuwe wagen kopen, te weren uit de stad. In elk geval blijkt uit precedenten in het buitenland dat de luchtkwaliteit nauwelijks toeneemt na het invoeren van zulke draconische beperkingen. Dat is ook logisch omdat auto’s er slechts een klein deel toe bijdragen. Behalve oude dieseltreinen, industrie en scheepvaart blijken vooral verwarming het meest kwaadaardig te zijn.

Ondertussen brengt de LEZ in Antwerpen alleen al elke maand ongeveer een miljoen euro aan extra inkomsten op. Deze extra belastingen en boetes zijn niet ingevoerd door Groen, die zelfs niet mee in de Antwerpse coalitie zat tijdens de invoering..

Een heel andere nieuwe belasting die specifiek in Antwerpen onder De Wever werd ingevoerd is belasting op overnachten. Daardoor moeten alle hotels, gastenkamers, B&B’s, vakantielogies, vakantiewoningen en campings een belasting betalen van 2,25€ per persoon per nacht. Het geldt voor zakenmensen alsook voor toeristen. Behalve een sterk oplopende extra belasting is er ook een zware administratieve procedure voor ingesteld. Het is schepen Koen Kennis (ook NV-A) onder burgemeester Bart De Wever die er verantwoordelijk voor is.

Diezelfde tandem van NV-A is ook verantwoordelijk voor nog een andere taks: 6.000€ startgeld en daarna telkens opnieuw 1.500€ per jaar voor ‘imagoverlagende’ handelszaken. Nogmaals: men kan voor of tegen extra belastingen zijn voor zelfstandigen, maar voor verkiezingen zeggen dat je de hardwerkende en ondernemende mensen wil steunen, om dan achteraf een flinke belasting te heffen, is eufemistisch uitgedrukt eerder ‘contradictorisch’.

Het afleidingsmanoeuvre van een colaatje Zero te gaan drinken met projectontwikkelaars, is dan een flauwe maskering van echte problemen.

Ministerie van Binnenlandse zaken: Jan Jambon

Op de afdeling binnenlandse zaken geleid door NVA Jan Jambon, werden na de aanslag in Zaventem op een drafje allerlei wetten goedgekeurd om gigantisch meer controle te krijgen vanuit de staat, op de burgers van het land. Niet alleen werden er zowat overal te lande intelligente camera’s geplaatst die iedereen 24/7 in het oog houden, ook is het binnendringen in je computer of GSM door de staat nu zonder tussenkomst van rechter toegelaten. Ook anonieme GSM’s werden verboden. Hoewel de terreurdreiging uiteraard reëel is, en wellicht nooit meer weggaat, gaat het in elk geval in tegen de ‘minder staat, meer vrijheid’-belofte. Dit department is geleid door NVA Jan Jambon.

Je kan argumenteren dat die totaal ontspoorde controle van alle burgers toch geen kwaad kan als je niks verkeerd doet, terwijl we historisch al gezien hebben dat bijvoorbeeld joden dat voor de wereldoorlog foutief wellicht ook dachten. In elk geval is de kans groot dat een toekomstige dictator zulke systemen zal misbruiken: Je kan in het beste geval nog kiezen of de dictator rechts, danwel links zal zijn. Misschien heeft het voordelen dat iemand als Trump alles van iedereen weet, of een Erdogan, of ook de chinese partijleider, maar persoonlijk vind ik dat een beangstigende gedachte. En weerom: tegen de partij belofte van ‘minder staat’.

Homans ambtenaren zaken.

Een van de opdrachten van de minister van ambtenarenzaken was om de ambtenaren richting het eenheidsstatuut te laten marcheren. Om dat te doen heb je twee keuzes: ofwel bouw je de royale privileges voor ambtenaren af, ofwel geef je dezelfde privileges ook aan alle andere burgers.

Het zal geen betoog hoeven dat de laatste optie onbetaalbaar is, aangezien er nu al een krater in de begroting gaapt, en de historische schulden die België meesleept ook al de omvang van een immer groter zwart gat bedragen.

Een van de privileges die ambtenaren hebben is dat ze geen loonverlies lijden bij ziekte. Zelfs na een maand is dat bij ambtenaren zo: ze blijven hun bovengemiddeld loon toch behouden, en Homans heeft dat nu ook bestendigd.

Een ander eerder extreem links wapenfeit van Homans is de stijging van het aantal sociale woningen: Ook daar is minder staat of centrumrechts eerder een holle kreet dan een gehouden belofte: In de periode voor 2014 werden jaarlijks goed 600 sociale woningen gebouwd. In de periode daarna steeg dat aantal tot ruim 1.400 per jaar, dat is veel meer dan een verdubbeling van sociale woningen, ten opzichte van het socialistische beleid van voor de kracht van de verandering. Ook hier weer; men kan er voor of er tegen zijn, maar het is niet waar de NVA voor stond volgens het partijprogramma. Het lijkt eerder iets voor SPa of Groen. Het is moeilijk voor te stellen dat NV’A zo naïef zou zijn te denken met zulk een links beleid kiezers van links af te snoepen.

Financien: Johan Van Overtveldt

Laatst but not least het financiële aspect. De NV-A had met Johan Van Overtveldt, de voormalige redacteur van Knack, de wellicht belangrijkste ministerpost binnen gehaald. Hij had wellicht de beste positie om de belofte van minder taksen, minder staat, minder regeltjes, en eenvoudigere belastingen kunnen waarmaken. Ook de sleutel voor de belofte van een begroting in evenwicht had NV-A zo in handen.

En dus ging men aan de slag: maar in praktijk en op enkele kleine lastenverlagingen na kregen we vooral taks lifts: Een extra taks op aandelen, een kaaimantaks, extra taks op spaargeld via roerende voorheffing, extra taksen op brandstoffen, lage-emissies-zones met extra taksen en boetes, een km-heffing al voor vrachtwagens en kortelings voor personenauto’s, enz… De hier en daar ingevoerde lastenverlagingen zijn daar verre van een compensatie voor, eerder een belediging van intelligentie. De verhoging van BTW alleen al van 6 naar 21% slokt meer geld dan de kleine belastingverlaging op loon. U betaald gewoon meer belastingen op een andere manier.

Wat minder bekend is, maar van veel groter belang, is het omdraaien van fiscale bewijslast. Het klassieke vermoeden van onschuld tot het tegendeel is bewezen (geldt zelfs nog voor zwaar terrorisme) is omgedraaid voor fiscale zaken. Het betekent in praktijk dat u als ondernemer, zelfstandige of gewoon als burger verplicht bent te bewijzen dat u niet fiscaal schuldig bent. Het is niet langer de fiscus/roverheid die moet bewijzen dat u schuldig bent(!).

Dit samen met ingevoerde quota voor belastingambtenaren (ze moeten jaarlijks verplicht een bepaald bedrag binnenhalen, op welke manier dan ook) zorgt ervoor dat veel mensen met een beetje geld, plots totaal onredelijk belastingaanslagen krijgen, waar men dan veel moeite mee heeft om via dure en extreem lange processen te weerleggen. Vaak is men dan maar bereid om een regeling te treffen om er van af te komen. Het gaat er niet om of je dat goed vindt, misschien vind je het immers onredelijk dat sommigen veel geld bij elkaar werken: het punt is dat het in elk geval tegen de belofte van voor de verkiezingen gaat van de NVA.

Volgens de redactie van Knack, waar de NV’A minister tot voor zijn ministerpost nog hoofdredacteur van was, bedraagt de fraude door ambtenaren bij openbare aanbestedingen in België jaarlijks minstens zowat 4 miljard(!). Om een idee van grootte te geven: Dat is ruim 1.000 euro per Belgisch gezin dat naar die fraude gaat. Het is ook meer dan het tekort op de jaarlijkse begroting. Maar ook: het is omgerekend ook ruim 80x(!) meer dan alle Panama papers samen! Hoewel de minister allerlei taksen, toeslagen en extra belastingambtenaren heeft ingevoerd om meer zelf verdiend spaargeld te confisqueren, heeft diezelfde NV’A Johan Van Overtveldt niets, maar dan ook helemaal niets gedaan om de gigantische veel grotere fraude bij de overheid zelf aan te pakken… Hoezo minder belastingen, hoezo minder staat?

Een andere vaststelling bij het ministerie van financiën: Een korte tijd geleden gingen douane ambtenaren op Zaventem in staking, omdat ze meer volk wilden om de Brexit die er aan kwam te begeleiden. Om loonverlies te vermijden was het geen echte staking, maar werd het een stiptheidsactie. Dat betekend dat de ambtenaren het werk doen zoals ze dat altijd zouden moeten doen, maar anders nooit doen. Het resultaat laat zich raden: reizigers die uren moesten aanschuiven om van het vliegveld weg te geraken. Men heeft de actie niet zo lang na de start moeten stopzetten omdat er zo veel PV’s werden opgesteld omdat mensen iets te veel drank of sigaretten mee hadden, dat men het niet kon bijhouden. De hoofd-douanier wees de minister er ook op hoeveel meer er zou kunnen geconfisqueerd worden als er meer ambtenaren kwamen.

De opmerking dat er niemand is ontslagen toen alle grenzen open gingen in Europa, en het dus niet logisch is om wel mensen bij aan te nemen als er alsnog een enkele grens wordt gesloten werd niet gemaakt. De NVA heeft toegezegd extra douane-ambtenaren aan te werven. Hoezo minder overheid? Hoezo minder belastingen?

Tenslotte nog een opmerking van Johan van Overtveldt maakte die een gebroken belofte van de NV’A mooi illustreert: Hij gaf de opmerking dat dringend de tewerkstellingsgraad in specifiek Wallonië hoger moest…

Hoewel het natuurlijk geen gebroken belofte van Johan persoonlijk ministerie gaat, betreft het wel een gebroken belofte van de NVA: De hebben het communautaire volledig in de frigo gestopt na de vorige verkiezingen. Was een onafhankelijk Vlaanderen ook geen verkiezingsbelofte?

Tenslotte nog even vermelden dat hoewel de minister royaal betaald werd tijdens de enkele jaren dat hij minister was, hij ondanks zelf ontslag genomen te hebben, toch de uittredingsvergoeding van 94.000 euro opnam… Net als de andere NVA ministers die zelf opstapten trouwens… Weerom te bekijken in het licht van ‘minder belastingen, minder staat’.


Koen Kennis partijraad en schepen van belangrijkste portefeuilles Antwerpen.

Toegegeven Koen Kennis is geen minister, en heeft wellicht minder macht, hoewel hij de belangrijkste schepenzetels van Antwerpen bekleed met o.a. Financien en mobiliteit.

De reden om hem hier toch te vermelden is omdat hij de twijfelachtige eer heeft om de Vlaamse mandatenkampioen te zijn: 36 mandaten in totaal.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ‘slechts’ 18 mandaten ook werkelijk betaald zijn.

Tegelijk is het opvallend dat hij ook schepen van ‘decentralisatie’ is… 36 mandaten bij een enkele persoon lijkt nochtans redelijk ‘centraal’…

Was het dat?.. Nee, niet echt:

Waar NVA niet direkt schuld aan heeft, maar ook niet tegengehouden heeft, is de algemene opslag voor de hoogste ambtenarenpensioenen.

Wellicht zijn de meeste nationalisten ook tevreden met het migrantenbeleid. Ook bij dit onderwerp kan je voor of tegen zijn om mensen uit te wijzen. Maar in dat departement lopen verkiezingsbeloftes en uitvoering tenminste ongeveer gelijk.

Maar of mensen met een liberale instelling nog voor NVA zouden moeten kiezen valt sterk te betwijfelen. Volgens het uitvoerings parcour lijkt het eerder logisch dat mensen met een socialistische overtuiging overstappen naar de NV’A bij de volgende verkiezingen.


PS: Wat betekent ‘Een tekort op begroting van ruim 7 miljard’?

Als u misschien niet goed wist hoe men oplopende tekorten op de begroting kan bewerkstelligen, ten tijde van nochtans tegelijk hoogconjunctuur en extreem lage rentes en stijgende belastingen?: Na het lezen van dit artikel wéét u waarom, en weet u ook hoeveel NV-A alleen al daartoe nogal wat heeft bijgedragen…

Er gaat een jaarlijks tekort van ruim 7(!) miljard naar de volgende regering, die dat dus met weer extra belastingen of besparingen zal moeten betalen: Om het te plaatsen, dat betekend dat elk gemiddeld gezin in België een extra inspanning zal moeten leveren van 2.500 euro netto elk komend jaar… Uiteraard zal dat niet te confisqueren zijn bij gezinnen die niet of nauwelijks werken. Als u toevallig een gezin bent waar wel hard gewerkt wordt, moet u wellicht zelfs meer betalen.


Een volgende keer doen we een analyse van eens een andere partij, veel minder beloftes worden daar trouwens al evenmin gebroken…

En als u ondertussen naar de Solden zou gaan shoppen, moet u misschien toch eens een geel hesje overwegen als nieuwe kledingstuk; tegen steeds meer belastingen, tegen weer meer spilzucht bij de overheid. Stemmen voor NV’A had jammer genoeg het tegengestelde effect…

Vorige artikels van dezelfde auteur:

Wie betaalt veruit de meeste belastingen in België?

Zuinige overheid?!

G7: Wie zijn de echte winnaars?

Zonne-confiscatie?

Open brief aan John Crombez

Verwarm je huis met colablikjes (of bier?)

Wild Zwemmen? Goed Gek?!!