Een onverwachte impact van de coronapandemie op de vastgoedmarkt: immokantoren verkopen woningen via sociale media

De coronapandemie heeft op bepaalde vlakken een blijvende impact gehad op ons leven. Zo doen we niet langer uitsluitend een beroep op de traditionele kanalen om een woning te vinden. Immokantoren gebruiken nu ook sociale media om huizenjagers kennis te laten maken met een huis of appartement.

Sinds de start van de coronacrisis is de manier waarop we met onze financiën omspringen fors gewijzigd. Zo grijpen we vaker naar onze betaalkaart of smartphone om te betalen en beleggen we meer. Ook de manier waarop we de vastgoedmarkt betreden is veranderd. Meer en meer huizenjagers checken sociale media om na te gaan of er een woning op maat beschikbaar is.

Video’s als grote troef

Immokantoren gebruiken onder meer Instagram en Tiktok om nieuwe klanten vinden. Ze maken bijvoorbeeld filmpjes en geven virtuele rondleidingen. Het is een trend die al even aan de gang is in de Verenigde Staten en nu ook zijn weg heeft gevonden naar ons land. Tijdens de lockdownperiodes moesten de makelaars naar alternatieve manieren zoeken om hun klanten de woningen te laten bezichtigen.

In een reactie aan Het Laatst Nieuws laat Emmanuel Louf, makelaar bij het immokantoor Habitat, weten dat TikTok en Instagram de belangrijkste verkoopskanalen zijn geworden.

“Onze vorige vier deals werden allemaal gesloten met iemand die een pand op ons TikTok-account heeft ontdekt”, zegt Louf. Volgens hem is de mogelijkheid om video’s te maken één van de grootste troeven van TikTok en Instagram. “Via andere platformen zoals Immoweb of Zimmo kan je niet snel video plaatsen. Die lopen hopeloos achter. Ik heb dat ook al tegen hen gezegd, dat hun grootste concurrentie op sociale media zit. Maar ze geloven dat niet altijd”, voegt hij eraan toe. Het bedrijf heeft intussen een fulltime werknemer in dienst om video’s te maken.

Ingeburgerd in de VS

In de VS waren sociale media al voor de start van de coronapandemie goed ingeburgerd bij de immokantoren. Uit een studie van de Amerikaanse beroepsvereniging National Association of Realtors uit 2018 blijkt dat 77 procent van de makelaars toen al op één of andere manier sociale media gebruikte.

De Vereniging merkte vier jaar geleden ook op dat platformen voor korte filmpjes, zoals Instagram, belangrijke kanalen zijn om in contact te komen met de huizenjagers. “Functies zoals Instagram Stories maken het voor makelaars veel gemakkelijker dagelijks snelle en gepersonaliseerde vastgoedupdates te bieden”, klonk het.

Meer
Lees meer...