Opgelet: sommige apps volgen je nog nadat je ze oninstalleert

Heb jij het gevoel dat je, zodra je een app delete, je overal reclame ziet voor diezelfde app? Is dat gewoon een uitstekende reclamecapagne of helemaal niet? Bedrijven hebben intussen uitgevogeld hoe ze je moeten volgen zélfs als je een app verwijderd hebt.

Vergis je niet: als jij een app net gedeletet hebt en je krijgt absurd veel reclame voor diezelfde app, dan is dat geen toeval. Er zijn namelijk bedrijven die zich richten op appontwikkelaars. Zij hebben ontdekt dat je zowel op iOS als Android kan ontdekken welke gebruikers een app verwijderd hebben en welke mensen je dus letterlijk kan bekogelen met advertenties in een poging om je terug te winnen.

Bloomberg noemt er een aantal: Adjust, AppsFlyer, MoEngage, Localytics en ClevertTap: allemaal bedrijven die zogenaamd ‘uninstall trackers’ aanbieden, meestal als onderdeel van een grotere set items. Het zijn ook geen kleine klanten: Spotify, Yelp en Businessweek, bijvoorbeeld. Zijn zij een goede reden om nog eens na te denken over onze online privacyrechten? Want hoe kan je weten waar je in toestemt als je zelfs niet weet dat deze trackers bestaan?

Pushmeldingen

Sommige bedrijven en appmakers zullen zeggen dat die tools gemaakt zijn om de reactie van gebruikers te meten op updates. Volgens Localytics gebruiken klanten de technologie niet om ex-klanten terug te lokken. Maar daar is dus geen wetgeving voor, alles ligt dus in handen van de ethiek van je app-eigenaar. De bedrijven gaan ervan uit dat mensen tracken nadat ze hun diensten hebben geweigerd, een zodanig slechte praktijk is dat het klanten zal wegjagen, maar opnieuw: dat dit geen toeval is, is niet voor iedereen duidelijk.

Android verzamelt veel meer info over jou dan iOS.

Trackers voor de-installatie gebruiken een belangrijk stuk van de operating systems achter iOS en Android: push notificaties. Zo krijg je bij veel nieuwsagentschappen een bericht als er breaking nieuws is. Nu kunnen de meeste apps ook een soort stille pushmelding maken: om je inbox te refreshen, om sociale media te updaten als de app op de achtergrond loopt, bijvoorbeeld.

Unieke informatie over je smartphone

Maar als de app geen bericht teruggeeft (pingen, heet dat) aan de makers na een bepaalde periode, dan wordt je geregistreerd als ongeïnstalleerd. Dan kan je app potentieel een signaal geven aan je cookie-file en het unieke ID van je telefoon: zo krijg je op maat gemaakte advertenties en dus gepushte reclame voor een app die je niet meer hebt.

Natuurlijk is dat een gebruik van notificaties waar ze bij Google en Apple niet noodzakelijk blij mee zijn: het gaat in tegen hun beleid om pushnotificaties te gebruiken om op een bepaald publiek te focussen voor reclame.

Google houdt ook je gegevens bij als je deze app uitschakelt.

Oplossingen?

Gewoon de pushnotificaties uitschakelen zou niet voldoende zijn: op z’n best kunnen ze eenvoudig bugs fixen of apps verbeteren zonder de gebruikers lastig te vallen. Maar dat je het systeem kan gebruiken buiten zijn oorspronkelijk doel, dat is frustrerend. Een begrenzing van hoe lang apps je data mogen gebruiken als je een app verwijderd, zou een fix voor het probleem kunnen zijn. Geanonimiseerde data kunnen dat ook zijn. Nu is het aan Apple en Google om die stappen te zetten.

iStock
Meer
door Redactie
Lees meer...