Left Right
scrollTop top

PETA lanceert gruwelijke online winkel met producten gemaakt van mensenleer


PETA
© Bron: PETA/Urban Outraged (screenshots)

Dierenrechtenorganisatie PETA lanceert alweer een nieuwe, vrij gruwelijke campagne. Deze keer heeft de organisatie het vooral gemunt op trendy winkels zoals Urban Outfitters met de lancering van haar eigen satirische winkel, genaamd Urban Outraged. Daar zou je kledingstukken, accessoires en schoenen kunnen ‘kopen’ die zogezegd gemaakt zijn van menselijke onderdelen. Opgelet, de beelden in dit artikel kunnen choquerend zijn.

PETA lanceerde deze week haar nieuwe Urban Outraged-campagne, verwijzend naar de bekende winkel Urban Outfitters. De campagne creëerde een bijhorende webshop, waar je heel erg speciale items kan kopen. De online winkel heeft een aantal kledingstukken en accessoires gemaakt van het ‘fijnste leer’, die bij nadere inspectie gruwelijke feiten onthullen. Zo kan je menselijke gezichten op de jassen zien, zitten er menselijke tanden op de schoenen en sijpelt er menselijk bloed uit de tassen, meldt een persbericht.

Urban Outraged

De artikelen die op Urban Outraged worden verkocht, zijn dus zogezegd gemaakt van ‘geslachte mensen’, wiens organen werden gebruikt om de goederen te ‘fabriceren’. Daarbij behouden velen nog iets van hun lichamelijke vorm, zoals een koffer versierd met menselijke tepels bijvoorbeeld.

De campagne, die doet denken aan het menselijke pak van Buffalo Bill uit de film The Silence of the Lambs uit 1991, was bedoeld om de aandacht te vestigen op populaire detailhandelaars die nog steeds kleding van echt dierenleer en bont blijven verkopen, schrijft The New York Post. Een van de slogans van Urban Outraged beschrijft het als “mode die de vraag durft stellen: ‘Wie draag je?’.”

“De huid van een koe behoort haar toe, en zij voelt angst en pijn in een slachthuis net zo goed als jij of ik”, vertelt Tracy Reiman, de vicevoorzitter van PETA, in een exclusieve verklaring aan The Post. “Onze nieuwe campagne daagt het winkelend publiek vooral uit om de persoon achter elk stukje dierenhuid in de rekken en schappen te zien.”

Natuurlijk zijn alle artikelen die op Urban Outraged worden ‘verkocht’, niet echt te koop en zijn het slechts digitale illustraties van hoe PETA zich menselijke lederwaren voorstelt. Zo kan je ook fictieve recensies terugvinden, waar bijvoorbeeld gezegd wordt: “Ik ben niet echt een laarzenliefhebber, maar ik ben blij dat Meg dat wel was, want dit zijn de beste laarzen die ik ooit gedragen heb.” De griezelige site heeft ook een fictieve Afterlife Collection, die naar verluidt een morbide service biedt om de huid van een overleden dierbare te laten transformeren in diverse kledingstukken. En wij dachten dat Halloween voorbij was.

PETA versus mode-industrie

De dierenwelzijnsorganisatie staat natuurlijk bekend om haar vaak bizarre, en soms aanstootgevende pogingen, om mensen bewust te maken van dierenmishandeling in verschillende industrieën en om veganisme te promoten. PETA lanceerde recent nog een provocerende advertentie, die ontworpen is om de kijkers te prikkelen met seksueel getinte vruchten. Wij laten je zelf een oordeel vellen over de interessante 35-seconden durende clip. Deze seks-positieve openbare dienstmededeling was ronduit geniaal vergeleken met hun vorige aanval op de mode-industrie. Ook hier willen we je waarschuwen voor de beelden, indien je op de link klikt.

De campagne genaamd Be a Sweater They Said ging van start met een twee-en-een-halve minuut durende video, verteld door PETA’s vicepresident Lisa Lange. Zij neemt de kijker mee door de zogenaamd levensechte beelden van boerderijen en fabrieken over de hele wereld, waar dieren tot onderdanigheid worden geslagen voordat ze worden afgeslacht voor hun huid, bont en veren.

Bekijk enkele items uit de Urban Outraged collectie hieronder (opgelet, de beelden kunnen schokkend zijn):

Het Ricky jasje, dat deel uitmaakt van de Urban Outraged Vintage Collection, werd vervaardigd uit de huid van de 24-jarige Ricky – bron: PETA
De Juliet Rok is minutieus op maat gemaakt van het beste van Juliet – bron: PETA
Adrian had nog genoeg levenskracht in zich voordat hij werd opgepakt en uitgehongerd om de Adrian riem te maken – bron: PETA

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…