Playboy stopt met papieren magazine

Het mythische tijdschrift Playboy verschijnt deze week in de Verenigde Staten voor het laatst in zijn huidige vorm. Topman Ben Kohn liet in een open brief weten dat deze voorjaarseditie het laatste gedrukte magazine van het jaar is. Ook daarna komt de nadruk te liggen op online. Alleen speciale edities zullen in de toekomst nog gedrukt worden op papier.

Playboy is veel dingen voor veel mensen. Een magazine voor velen, een levensstijl voor veel anderen, een kledingmerk, een ledenclub en volgens sommigen zelfs ‘de verderfelijkheid van onze jeugd’. Maar de afgelopen 66 jaar is één ding constant gebleven: onze inzet voor vrije meningsuiting en het doorbreken van taboes, mensen helpen hun seksualiteit uit te drukken en te begrijpen en pleiten voor het nastreven van plezier voor iedereen”, schrijft Kohn op de website Medium.

Coronavirus

Na het recent uitgekomen nummer schakelt Playboy dus over op digital-first publishing. Vanaf volgend jaar komen er wel nog af en toe papieren magazines bij speciale edities, samenwerkingen met provocerende makers en collectors items. “Print is hoe we begonnen zijn en print zal altijd een deel blijven uitmaken van wie we zijn”, valt te lezen.

De plannen voor die verandering lagen al enige tijd op tafel, maar zijn in een stroomversnelling beland door het coronavirus. Vorig jaar schakelde Playboy al over van een maandelijks magazine naar één tijdschrift per kwartaal. Nu wil het naar eigen zeggen zijn lezers opnieuw vaker bereiken door dagelijks online content aan te bieden, met naast playmates uiteraard ook de bekende interviews waarvoor iedereen het tijdschrift leest.

Meer
Lees meer...