‘Pokémon Go’ bestaat twee jaar … en bracht al 1,5 miljard euro op

De hype mag dan al voorbij lijken na twee jaar, ‘Pokemon Go’ blijft een heel winstgevende applicatie. Het spel voor op je smartphone bestaat twee jaar en heeft in die tijd al 1,5 miljard euro opgebracht. Dat berekende de website Sensor Tower.

Twee jaar geleden, in de zomer van 2016, lanceerde Niantic zijn applicatie Pokémon Go. De game werd direct een gigantisch succes. Op populaire plaatsen, waar je veel zeldzame Pokémon kon vangen, kwamen dagelijks grote groepen spelers rondwandelen, meestal met een powerbank op zak om langer te kunnen spelen. De populariteit was zelfs zo erg dat de game op sommige plaatsen voor overlast en gevaarlijke situaties zorgde.

Nu twee jaar later is de hype rond Pokémon Go enigszins gaan liggen, al blijft de app nog altijd veel trouwe spelers hebben. Volgens de website Sensor Tower, die zich specialiseert in de financieel nieuws over smartphoneapplicaties, geven spelers wereldwijd nog altijd 1,7 miljoen euro per dag uit op Pokémon Go. Daarmee komt het totale bedrag die Pokémon trainers de afgelopen twee jaar hebben uitgegeven op 1,5 miljard euro.

Verenigde Staten en Japan

Twee landen zorgen samen voor het grootste deel van die inkomsten: de Verenigde Staten (516 miljoen euro) en Japan (425 miljoen euro). Ook in Duitsland, het Verenigde Koninkrijk en Taiwan blijft het spel populair.

Pokémon Go, dat in principe gratis is, krijgt zijn inkomsten van spelers die extra zaken kopen in de app, bijvoorbeeld om sneller vooruit te gaan of meer Pokémon te kunnen vangen. 58 procent van die uitgaven worden gedaan in de Play Store van Android, 42 procent in de App Store van iOS.

Drukke zomer voor Pokémon Go

Het ziet er niet naar uit dat de inkomsten van Pokémon Go snel zullen minderen. De applicatie lanceert deze zomer namelijk heel wat nieuwigheden. Daarnaast zijn er ook meerdere evenementen gepland waar speler zeldzame Pokémon of andere bonussen kunnen krijgen.

Dit kan je doen tijdens de Pokémon Go Community Day op 8 juli:

Meer
Lees meer...