Wie de coronacrisis wil overleven door Pretty Little Liars op Netflix te bingewatchen, moet zich haasten, want de streamingdienst schrapt alle seizoenen van de reeks. Hoewel de laatste aflevering van de reeks al enkele jaren geleden het daglicht zag, is Pretty Little Liars nog steeds razend populair bij de jeugd.
De productie achter Pretty Little Liars sleutelt momenteel aan een eigen streamingdienst. Daardoor werd het contract voor de uitzendrechten met Netflix niet verlengd. De avonturen van Hanna, Aria, Emily, Spencer en Allison zijn tot 23 april te bekijken op Netflix. In de Verenigde Staten is de reeks al langer niet te bekijken op Netflix, maar op HBO Max.
Pretty Little Liars is momenteel eigendom van Walt Disney Television. Naast Disney+ is The Walt Disney Company om een serieuzere streamingdienst uit de grond te stampen.
Inkomensmodel als oorzaak
Het is dus duidelijk dat de eigenaars van Pretty Little Liars de serie van Netflix wilden, maar de grootste streamingdienst heeft duidelijk niet veel moeite gedaan om de reeks te behouden.
Zo gebeurt het maar al te vaak dat Netflix succesvolle series verwijdert. Dat heeft alles te maken met zijn inkomstenmodel. Netflix verdient geld met de verkoop van abonnementen. Het haalt geen omzet uit reclame. Het is dus van groot belang voor Netflix om nieuwe abonnees te strikken en de huidige abonnees te behouden.
Volgens het Amerikaanse entertainmenttijdschrift The Hollywood Reporter leidt dat tot een nieuw criterium op basis waarvan Netflix intern scores geeft aan de eigen series. Die score is gebaseerd op efficiëntie. “Netflix hecht vooral waarde aan het binnenhalen van nieuwe abonnees en het behoud van abonnees, die dreigen te vertrekken”, schrijft het magazine.
Daarom lijkt het de streamingdienst interessanter om geld te pompen in een nieuwe reeks dan in nieuwe seizoenen van een bestaande reeks. Er zijn natuurlijk dinosaurussen van reeksen, zoals Stranger Things dat in de eerste vier dagen na de première van het derde seizoen 40 miljoen keer bekeken werd.
Winner takes all
Heel wat analisten zijn het erover eens: Netflix neemt veel minder risico’s en pakt het bijna zo conservatief aan als traditionele televisiezenders.
“Een grote, dure reeks voor een groot publiek is geweldig”, zei Ted Sarandos, chief content officer bij het bedrijf, in 2017 in het Amerikaanse tijdschrift Variety. “Een grote, dure reeks voor een klein publiek is lastig om langdurig aan te bieden, zelfs in ons model.”
Pretty Little Liars is te situeren in die laatste categorie. De reeks is vooral populair bij jonge vrouwen, en niet bij oudere vrouwen en mannen.