Prioriteiten: De Lijn lanceert lederen stoeltjes op trams en bussen, want daar zaten we op te wachten

Wel eens kwaad geworden als je op je bus of tram staat de wachten? De Lijn hoort je, en lanceert daarom de oplossing voor (blijkbaar) heel wat reizigersfrustraties: alle bussen en trams krijgen namelijk (recuperatie)-lederen zetels. Dat zijn 2.100 bussen en bijna vierhonderd trams die letterlijk een andere inkleding krijgen. 

Wie ooit al langer dan twintig minuten gependeld heeft, kan waarschijnlijk een vrij accurate beschrijving geven van het patroontje op de zetels van de bussen van De Lijn. Maar dat kan binnenkort niet meer, want de bekleding die ook al te zien was op de nieuwe hermelijntrams, wordt ook op de rest van het netwerk geïnstalleerd. Dat plan, afkomstig van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, zou de reizigers moeten aanzetten om vaker de auto te laten staan. Juist ja.

“We willen meer mensen verleiden om de auto wat vaker te ruilen voor het openbaar vervoer”, klinkt het bij de minister, die het plan al opstelde in 2014. “Dus investeren we volop in troeven zoals snelheid én comfort. We maken recordbedragen vrij voor nieuwe bussen en nieuwe trams en we schakelen over op een nieuwe zetelbekleding die er beter uitziet en vooral beter aanvoelt. Dat blijkt duidelijk uit het tevredenheidsonderzoek én de spontane reacties van reizigers die al mochten genieten van de nieuwe bekleding.”

Bijna 2 miljoen euro

Die recordbedragen, dat is in dit geval een slordige 1.925.000 euro, maar daar staat dus blijkbaar wél een hoop tevreden klanten tegenover. Volgens Weyts verdienen de zeteltjes zichzelf ook terug. Valsleren bekleding moet, in tegenstelling tot de stof van vandaag, niet in de diepte gereinigd worden.

Volgens Knack gaat het trouwens om recuperatieleder, da’s duurzamer en volgens Weyts ook “klassevoller”. Recuperatieleder is een mengeling van (snij)resten van gewoon leder, die worden samengeperst. Recent aangekochte voertuigen hebben de zetels al, als een tram of bus herstellingen nodig heeft, krijgen ze ook nieuwe zetelbekleding. Het kan dus wel even duren eer alle zetels een leatherlook hebben.

Prijskaartje voor passagiers: nul euro

Voor wie het zich afvraagt: nee, de nieuwe zetels zullen geen verschil maken op de prijs van je busticketje. “Door de kosten van de dieptereiniging uit te sparen, zijn de zetels inderdaad budgetneutraal”, zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn aan onze redactie. “Maar de grote winstfactor zit hem toch vooral in dat extra comfort. Dat was duidelijk een vraag van de reizigers, en dat comfort zit hem vooral in de zetels. De nieuwe bekleding zit aangenamer en beter.”

Binnenkort komen er in Antwerpen 14 Albatrostrams bij, zij en ook de 24 nieuwe kusttrams die De Lijn recent bestelde hebben alvast een leren frakske. Of we nu ook met z’n allen massaal het openbaar vervoer zullen nemen, valt af te wachten.

De Lijn
Meer
Lees meer...