Proximus gaat zijn klanten compenseren voor de recente storingen: 2 weken gratis betaaltelevisie oftewel 3 volle euro

Proximus gaat zijn klanten twee weken gratis toegang geven tot betalende televisiekanalen als compensatie voor de grote storingen op hun netwerk. Maandagavond en dinsdagvoormiddag waren er grote problemen met Proximus TV, de telefonie en met het internet van Proximus-klanten.

Veel Proximus-klanten kampten maandagavond tussen kwart voor 8 en kwart na 9 ’s avonds met internet-, televisie- en telefonieproblemen.

Vanochtend hetzelfde liedje: rond 10 uur was er een hoge piek in het aantal klachten. De problemen bij Proximus waren nochtans al geruime tijd opgelost, zo zeiden ze zelf. “Het is geen nieuwe storing, maar in de nasleep van de storing van gisteren ondervinden nog een aantal klanten hinder”, zei Proximus-woordvoerder Jan Margot aan newsmonkey. Intussen zouden de meeste problemen van de baan zijn, maar volgens sommige bronnen zijn er hier en daar nog steeds storingen.

Compensatie

Veel klanten vragen zich nu af of er een compensatie komt voor de problemen. En die krijgen ze wel degelijk: twee weken lang gratis toegang tot betalende kanalen, zoals het voetbalaanbod, de kinderzenders en Movies & Series.

Volgens consumentenorganisatie Test Aankoop is een financiële compensatie niet mogelijk. Dat meldt VTM Nieuws. Voor de klanten van Scarlet… dat via het Proxiumsnetwerk opereert… en dus ook problemen kenden, is niets geweten.

Ook problemen buiten de huiskamer

De problemen bij Proximus waren niet beperkt tot bij de klanten thuis. Ook De Lijn meldde op Twitter dat hun een deel van hun klanten niet via sms kon betalen voor een busticket. De busmaatschappij raadde reizigers aan om alternatieve betaalmanieren te gebruiken.

Ook sms-parkeren via 4411 verloopt nog steeds moeilijk. Veel chauffeurs die toch berichtjes stuurden, kregen geen sms ter bevestiging terug. De dienst maakt gebruik van Be-Mobile, dat in handen is van Proximus.

Ook de klantendienst van Proximus zelf is nog steeds amper te bereiken en op de website zouden er ook problemen zijn. De oorzaak van de storing maandagavond was een elektriciteitspanne in een van de datacentra van Proximus. Of de problemen van dinsdagvoormiddag door dezelfde panne werden veroorzaakt, is nog niet duidelijk.

En Scarlet?

Maar wat met gebruikers van Scarlet, die eveneens aangesloten zijn op het netwerk van Proximus? Margot bevestigt dat ook zij recht hebben op een compensatie: “Scarlet gaat dat zelf nog meedelen aan zijn klanten. Dat zal een andere soort compensatie zijn, omdat die normaal geen toegang hebben tot onze pakketten. Dus voor de klanten van Scarlet zal een andere soort compensatie uitgewerkt worden.”