Qué? KBC sponsort ‘Boer Zoekt Hoer’-fuif …

Nadat landbouwers in ‘Boer zkt. Vrouw’ een vrouw konden scoren, kunnen ze in Antwerpen binnenkort een ‘hoer’ aan de haak slaan. Antwerpse studentenverenigingen organiseren er namelijk hun jaarlijkse ‘Boer Zoekt Hoer’-fuif, een naam die hier en daar toch wel een wenkbrauw doet fronsen.  En die fuif wordt gesponsord door … KBC. De bank heeft ondertussen z’n naam laten verwijderen van de affiche én de organisatoren veranderden ondertussen ook de naam van het event.

Het is Vlaams-Britse komiek Nigel Williams die de aandacht vestigde op de studentenfuif. Hij uitte gisteren zijn ongenoegen op Twitter: “Onze toekomstige ‘elite’, gesponsord door KBC! #metoo fucking knobheads” met een link naar het evenement ‘Boer zoekt Hoer TD’ van de Antwerpse studentenverenigingen DIEFKA en Fabiant. Op de affiche kan je naast de titel ook een landelijke omgeving zien, een bedje van stro, een sexy dame en een schaarsgeklede ‘boer’ met een geitje. Verder wordt het ook duidelijk dat wie zich “goed verkleed” een gratis drankbonnetje krijgt. Op de affiche van de studentenfuif prijken tot slot ook de logo’s van Jupiler en KBC, maar die laatste heeft ondertussen gevraagd om hun logo van de affiche te halen.

“Wij sponsoren die ­studentenclubs op jaarbasis”, legt Ilse De Muyer van KBC uit aan Het Nieuwsblad. “Wij worden niet op de hoogte gesteld van elke activiteit. Vanzelfsprekend vinden wij deze naam erg ongelukkig gekozen.” Ook AB Inbev, het overkoepelende bedrijf waaronder Jupiler valt, laat weten dat ze geen fan zijn van de naam van de fuif. Zij sponsoren de studentenverenigingen van diergeneeskunde en biologie, net als KBC, op jaarbasis en worden niet op de hoogte gebracht van elke specifieke activiteit.

“Totaal smakeloos”

In het licht van de campagne #metoo, die de laatste dagen de sociale media beheerst, komt het evenement wel heel ongepast. Dat vindt ook de Universiteit van Antwerpen. “Wij vinden dit totaal smakeloos”, laat UA-woordvoerder Peter De Meyer weten aan Gazet van Antwerpen. “Maar het is niet de taak van de universiteit om als een soort zedenpolitie te gaan optreden. Net voor de zomer laaide de discussie over (half)naakte vrouwen op affiches op. Nadien heeft de rector het onderwerp op tafel gelegd tijdens een overleg met de overkoepelende studentenverenigingen ASK- Stuwer en UNIFAC, zij delen onze mening. De clubs moeten zelf het debat over dit onderwerp aan gaan.” Ook bij de studenten zelf kan het evenement niet op veel bijval rekenen. Verschillende studentes trokken de affiches al van de reclamepanelen.

Blanka Podzimek, praeses DIEFKA reageert op de commotie. “Deze TD wordt al jaren georganiseerd door onze clubs, en de titel bestaat al even lang”, zo laat ze weten aan de redactie van Het Laatste Nieuws. “Deze titel is puur ludiek bedoeld en heeft absoluut niet de intentie om wie dan ook te beledigen. Dit is niet seksistisch bedoeld, zowel vrouwen als mannen komen elk jaar vrijwillig verkleed als ‘boeren’ of als ‘hoeren’, dat is niet verplicht”. Verder benadrukt ze ook dat “zowel het Diefka- als het Fabiant-praesidium voor meer dan de helft uit vrouwelijke leden bestaan. Wat betreft de timing van de TD valt deze elk jaar rond deze tijd. Het evenement staat al lange tijd gepland en staat volledig los van de #metoo-campagne.”

Het evenement gaat gewoon door, al veranderden de organisatoren in de loop van vandaag “door de recente commotie” de naam van het feestje naar ‘Temptation Weiland’. Het logo van KBC zal evenwel nog niet meer te zien zijn op de affiche.

Meer
Lees meer...