Review ‘Despicable Me 4’: Mega Minions, nieuwe slechteriken en een baby zorgen opnieuw voor een hilarische film

Despicable Me is terug! In de vierde film van de reeks zien we Gru, zijn minions en de rest van zijn grote gezin terug. Gru en Lucy verwelkomden een nieuwe baby, maar van rustige tijd met het gezin is weinig sprake want er duiken verschillende nieuwe slechteriken op. Wij bekeken de film al en zagen een samenloop van meerdere verhalen, waardoor er voor ieders humor wel iets te vinden is.

De eerste film in de reeks van Despicable Me verscheen in 2010, waarna de tweede film verscheen in 2013 en de derde in 2017. Daarna moesten we dus enkele jaren geduld hebben voor de vierde film verscheen. Maar die periode werd overbrugd door twee spin-offs over de minions die verschenen in 2015 en 2022. Maar volgende week verschijnt 7 jaar na de derde de vierde Despicable Me-film in de zalen. En daarin zal slechterik turned special agent Gru opnieuw centraal staan.

Despicable Me 4

In de vierde film van de reeks is het gezin van Gru (Steve Carell) en Lucy (Kristen Wiig) nog wat groter geworden. Naast hun drie geadopteerde dochters, Margo (Miranda Cosgrove), Edith (Dana Gaier) en Agnes (Madison Polan), hebben ze nu namelijk ook een biologische zoon. Die kreeg het gezicht van zijn vader en de haarkleur van zijn moeder. Gru werkt nog steeds bij de Anti-Villain League (AVL) en probeert zo slechteriken op te pakken. Daarbij hoort Maxime Le Mal (Will Ferrell), met wie Gru nog een persoonlijke geschiedenis heeft. Maxime noemt zichzelf kakkerlakman en heeft het gemunt op Gru en zijn gezin. Daardoor moeten Gru, Lucy, hun vier kinderen én drie minions onderduiken in een posh, maar saaie woonwijk. Maar al snel blijkt dat ze ook daar niet helemaal veilig zijn.

In de promo voor deze film was een belangrijke rol weggelegd voor de Zuid-Koreaanse boyband BTS. Het razend populaire nummer Dynamite van de groep is te horen in de film en de aandachtige kijkers zullen ook merken dat er met Poppy Prescott (Joey King) een ARMY, de officiële naam voor de fans van BTS, haar intrede maakt in het Despicable Me-universum.

Nieuwe personages

We maken in Despicable Me 4 kennis met heel wat nieuwe personages, die elk op hun eigen manier hun steentje bijdragen aan het plot. De eerste die we leren kennen is Maxime Le Mal, die de nieuwe aartsvijand wordt van Gru. Hij wil wraak nemen op Gru voor een (hilarisch) incident tijdens hun jongere jaren. De stem van Maxime Le Mal wordt ingesproken door Will Ferrell die zich voor de gelegenheid een Frans accent aanmeet. Samen met hem maken we ook kennis met zijn vriendin Valentina, een snobistische diva, die nooit zonder haar schoothondje te zien is. De stem van Valentina wordt verzorgd door de immer geweldige Sofía Vergara, die wat ons betreft de perfecte casting was.

Een ander belangrijk nieuw personage is Gru Jr., de biologische zoon van Gru en Lucy. Hij is nog maar een baby maar er kan geen twijfel over bestaan dat hij wel degelijk de zoon van Gru is. Zo ziet hij er – op een kleine rode pluk haar – exact hetzelfde uit. Een deel van het verhaal gaat zo over Gru Jr. die geen al te beste band heeft met zijn vader. Maar doordat het gezin moet vluchten, brengen ze nu meer tijd samen door, waardoor ze aan hun relatie kunnen werken.

De laatste belangrijke nieuwkomer is Poppy Prescott, het nieuwe buurmeisje van Gru en co. Zij is een aspirerende slechterik en kijkt op naar Gru. Ze dreigt ermee zijn identiteit bekend te maken, als Gru haar niet helpt om haar snode plan uit te voeren. De stem van Poppy wordt verzorgd door Joey King. Haar ouders Perry en Patsy worden ook niet door de minsten ingesproken. Het gaat namelijk om Stephen Colbert en Chloe Fineman.

Meerdere verhalen in een verhaal

We maken dus kennis met een aantal nieuwe personages en dat vertaalt zich in een mengelmoes aan verschillende plotlijnen, die het geheel soms op een verzameling aan kortfilms doet lijken. De film bevat zo meerdere achtervolgingsscènes. Onze favoriet daarvan is er eentje waarbij Gru de inhoud van de luiertas van Gru Jr. moet gebruiken om de vijand te slim af te zijn.

Een andere geweldige scène vindt plaats wanneer vijf minions in een soort Mega Mindy-constructie stappen, waarna ze – je kan het al raden – Mega Minions worden. Ze krijgen elk een speciale kracht waardoor ze superhelden worden. Zo kan een minion vliegen, wordt een andere superelastisch, wordt nog een andere extreem sterk, krijgt eentje een laseroog en is een andere zo sterk gepantserd dat hij alles kan opeten. Het lijkt op papier een vijftal waar de Avengers jaloers op kunnen zijn, maar het ontbreekt de Mega Minions aan één cruciaal element: verstand. Daardoor lopen al hun heldendaden alsnog in het water.

Door de verschillende verhalen in het verhaal loop je soms de kans om de grote lijnen wat te vergeten, maar het lijkt ons wel een goede manier om vooral de jonge kijkers geboeid te houden.

Lachen voor iedereen

Despicable Me 4 blinkt opnieuw uit in wat de franchise zo sterk maakt. Het is een familiefilm die er écht in slaagt om iedereen te doen lachen. Of het nu gaat om de slapstick-momentjes van de minions of de soms pijnlijk herkenbare ongemakkelijke situaties die Gru meemaakt wanneer hij probeert om nieuwe vrienden te maken als zonnepanelenverkoper Chet, iedereen zal wel een moment vinden waarop hij, zij of die een gniffel niet kan verstoppen.

Bekijk hier nog eens de officiële trailer voor Despicable Me 4:

Despicable Me 4 is nu al in avant-première te bekijken in enkele cinema’s. De officiële releasedatum is woensdag 3 juli.