‘Scarlet Deer Inn’: een videospel gemaakt met naald en draad zet de gamewereld op zijn kop

De nog vrij onbekende gameontwikkelaar, Attu Games, heeft onlangs de sociale media jackpot gewonnen. Een teaser van een aankomend videospel ging viraal, met (op het moment van schrijven) meer dan 23 miljoen weergaven en 250.000 likes op Twitter. De faam die het spel nu al krijgt, is te danken aan de animatiestijl waarop het spel gebaseerd is. Alle personages in Scarlet Deer Inn, het spel in kwestie, zijn geanimeerd via echt fysiek borduurwerk.

Als je vlug naar haar kijkt, zie je niet dat Elise – het roodharige hoofdpersonage in het aankomende avonturenspel Scarlet Deer Inn van de Tsjechische indiestudio Attu Games – volledig gemaakt is van echte, tastbare garen. Sterker nog: elk frame in Scarlet Deer Inn werd gemaakt van naald en draad en geborduurd op een machine en vervolgens geanimeerd en gedigitaliseerd om er een echte game van te maken.

Attu Games

Attu Games is een Tsjechische studio die gerund wordt door een koppel. Het team bestaat uit Eva Navrátilová, die samen met haar man Lukáš Navrátil de games schrijft, ontwikkelt, animeert en produceert.

Eva deed Twitter versteld staan toen ze afgelopen zaterdag op 29 april een filmpje van het moeizame proces deelde, dat ondertussen meer dan 23 miljoen keer is bekeken.

De setting voor Scarlet Deer Inn werd sterk geïnspireerd door Slavische folklore en ook de muziek die je in het spel hoort, komt van traditionele instrumenten. Op die manier wil het duo zich in de gamewereld onderscheiden.

Scarlet Deer Inn, die tot op heden nog geen releasedatum heeft, wordt op Steam beschreven als: “Een geborduurd actie-avonturenspel met een emotioneel verhaal, donkere underground monsters en een setting geïnspireerd door Slavische folklore. Het enige dat je van de dood weerhoudt, is een fakkel. Elk personageframe is fysiek geborduurd en de muziek wordt gemaakt met traditionele instrumenten.”

Tijdsverspilling?

In de game is het nauwelijks te zien dat de karakters eigenlijk handmatig geborduurd waren vooraleer ze gedigitaliseerd werden. Velen vragen zich dan ook af of het geen tijdsverspilling is en of ze hetzelfde effect niet kunnen creëren via photoshop of dergelijke. Volgens Eva is dat allesbehalve tijdsverspilling. “Het zou gemakkelijk gedaan kunnen worden met wat shaders of gewoon geschilderd in Photoshop, maar waar zou daar de lol in zitten?”, zei ze aan Amerikaanse gamesite Kotaku. “Eerlijkgezegd, de belangrijkste reden waarom we games maken, is om plezier te hebben in het proberen van verschillende dingen.”

Wanneer de game beschikbaar zal zijn is nog niet duidelijk. Wat wel zeker is, is dat de game beschikbaar zal worden voor Steam en Nintendo Switch.

Meer
Lees meer...