Er is vorig jaar weer heel wat af gedronken. Over de hele wereld is er zo’n 565 miljard euro aan bier verkocht. Ambachtelijke bieren zijn in opmars, maar het zijn nog steeds de grote merken die het meest verkopen. En wij zijn in shock, want in de top 10 van meest gedronken bieren van vorig jaar staat geen enkele Belgische pint! Deze 10 biermerken staan er wel in.
De grote biermerken domineren nog steeds de markt. De 50 grootste merken zijn goed voor ongeveer 48 procent van de totale bierconsumptie in de wereld. Dat blijkt uit een studie van Bank of America Merrill Lynch. GlobalData Consumer heeft de 10 grootste biermerken ter wereld van 2017 in kaart gebracht op basis van het aantal verkochte liters.
De top 10 meest verkochte biermerken van 2017:
10. Coors
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 26,5 miljoen
MillerCoors is gevestigd in de Amerikaanse stad Chicago. De bierbrouwer is momenteel aan een inhaalbeweging bezig na haar gefaalde experiment met Coors Light. Bij een reaorganisatie zijn pas nog 350 jobs bij de brouwer verdwenen.
(Welke de 8 ongezondste ketenmaaltijden van de VS zijn, lees je hier.)
9. Corona
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 28,8 miljoen
Corona is het grootste Mexicaanse biermerk, maar de export naar het buitenland wordt steeds belangrijker. Zo is de verkoop van Corona in 2017 met 10 procent gestegen volgens Constellation Brands. Dat bedrijf staat in de VS in voor de import, marketing en distributie van Corona. Een fris, zomers biertje.
(Meer over drugskartels in Mexico lees je hier.)
8. Yanjing
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 29,7 miljoen
Yanjing is een Chinees biermerk dat sinds 1980 bestaat.In de eerste helft van 2018 had Yanjing Beer een omzet van 727 miljoen euro. Dat is een stijging van 8,9 procent tegenover 2017.
(Meer over het puntensysteem dat China ingevoerd heeft voor zijn burgers lees je hier.)
7. Harbin
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 29,9 miljoen
Bij Harbin beweren ze dat ze de oudste brouwerij van China zijn. Vooral in het noordoosten van het land is het merk populair. Sinds 2004 vertoeft Harbin onder de vleugel van Anheuser-Busch InBev na een bikkelharde strijd met SAB Miller. De overnameprijs was zo’n 616 miljoen euro.
6. Heineken
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 34,3 miljoen
Heineken is één van de grootste biermerken ter wereld en zet nu ook stevig in op alcoholvrij en alcoholarm bier. Daarvan werd er in 2017 ongeveer 13 miljoen hectoliter verkocht.
(Meer over het mediabeleid van Nederland lees je hier.)
5. Skol
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 35,1 miljoen
Skol wordt vervaardigd door een samenwerking van Canadese, Zweedse en Belgische brouwerijen. Het doel was initieel om een merk te maken dat internationaal aansprekend is. Tegenwoordig behoort Skol tot AB InBev en verkoopt het enkel goed in Brazilië.
(Meer over zware criminaliteit in Brazilië lees je hier.)
4. Bud Light
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 44,8 miljoen
Bud Light is nog steeds het best verkopende bier in de Verenigde Staten. Wel heeft het merk het de jongste jaren moeilijk om verder te groeien. Wereldwijd staat het op de vierde plaats. Ook Bud Light behoort tot AB InBev.
3. Tsingtao
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 49,0 miljoen
Tsingtao wordt bijna alleen in China gedronken en verkocht. Het bier wordt doorgaans in een fles van 640 milliliter geserveerd met en glas ijs erbij. Sommige Chinezen drinken het zelfs met een rietje. Het merk bestaat al sinds 1903. De winst van Tsingtao Brewery is in het eerste half jaar van 2018 gestegen met 13,4 procent.
2. Budweiser
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 49,2 miljoen
Budweiser noemt zichzelf “de koning van de bieren”, maar het merk is net niet de koning van de wereld. Toch moet Budweiser bijbenen. Zo daalden de totale verkopen van Anheuser-Busch InBev in het tweede kwartaal van 2018 met 3,1 procent. Dat was te wijten aan dalende marktaandelen van Bud Light en Budweiser.
1. Snow
- Aantal verkochte hectoliters: ongeveer 101,2 miljoen
De Chinese bierbrouwer Snow is veruit het populairste bier ter wereld. Snow verkoopt twee keer zoveel als Budweiser.
Andere biergiganten worden daar zenuwachtig van. Zo heeft Heineken deze zomer nog plannen aangekondigd om een aandeel van 40 procent te nemen in CRH Beer Limited (CBL), het moederbedrijf van Snow.
(Meer over Westerse bedrijven en China lees je hier.)