Laten we ons optimisme niet verliezen: diegenen die nu thuiszitten (en nog werk hebben) zijn de gelukzakken onder ons. Toch kan ook dan de verveling genadeloos toeslaan. Anno 2020 hebben we gelukkig internet én een gigantisch aanbod aan series om te streamen. Die schrikwekkend lege agenda maakt dit misschien wel de ideale aangelegenheid om een aantal series te zien waar je nooit eerder aan bent toegekomen. Wij geven in de komende weken een aantal voorzetjes.
Het is zelden dat we een Amerikaanse remake van een andere reeks willen aanprijzen, vaak gaat er toch niets boven het origineel , maar voor The Office US maken we een uitzondering. De negen seizoenen en korte afleveringen van 20 minuten zijn ook ideaal voor een periode als deze, waarin we tijd op te vullen hebben, maar dat niet altijd willen doen met zware televisie die veel van ons vraagt.
The Office US is een remake van de legendarische Britse reeks The Office van Ricky Gervais en Stephen Merchant. Op papier (no pun intended) leek dat een heel slecht idee en het eerste seizoen is met zijn zes afleveringen inderdaad niet het allerbeste. Je merkt dat de makers op dat moment nog naar een eigen toon en een eigen identiteit lopen te zoeken en dan maar zo’n treffend mogelijke kopieën proberen te presenteren van het origineel. Alleen: het origineel – met Ricky Gervais als David Brent – valt niet te kopiëren.
Dat beseften de makers gelukkig zelf ook heel erg snel en uiteindelijk persten Greg Daniels en zijn team er negen seizoenen en 201 afleveringen (2005-2013) uit. Greg Daniels is overigens ook het brein achter Parks And Recreations en dat is aan The Office US te merken.
De tragiek van Michael Scott
Het concept is nog altijd eenvoudig: de medewerkers van het stoffige papierbedrijf Dunder Mifflin worden in hun dagdagelijkse werk gevolgd door een cameraploeg. Die cameraploeg observeert scherp en vraagt reacties aan de medewerkers bij dingen die er gebeuren. En op Dunder Mifflin is het nooit saai, dat is in grote mate te danken (of te wijten) aan hun baas Michael Scott (Steve Carrell) voor wie een doorsnee werkdag niet lijkt te bestaan.
Dat het personage Michael Scott zo’n succes was, heeft volgens ons veel te maken dat hij – anders dan de David Brent van Ricky Gervais – geen totale windbuil is. Integendeel: Michael Scott is eigenlijk heel erg eenzaam en wil alleen maar graag gezien worden. Hij wil de beste vriend zijn van iedereen, de beste baas van de hele wereld en de vertrouweling van iedereen. Tegelijkertijd stort hij zich halsoverkop in relaties telkens hij een minuscuul kansje op een Grote Liefde ruikt. En dus krijgt hij al eens het deksel op de neus.
Michael Scott wil ook dat het alle dagen feest is op het werk, dat er om zijn grappen gelachen wordt en dat al zijn medewerkers één grote familie vormen. In elk van die drie dingen slaagt hij niet. Hij wil elk smeulend conflict zo snel mogelijk opgelost zien, elke discussie zo snel mogelijk uitpraten en daarbij is één zekerheid: hij zal ze alleen maar erger maken.
Michael Scott is geen racist, maar hij maakt wel racistische opmerkingen tegenover zijn zwarte medewerkers. Hij is geen vrouwenhater of seksist, maar komt soms wel zo over. En hij wil Oscar vooral het gevoel geven dat hij homoseksualiteit aanvaardt en doet daardoor zo ongeveer net het omgekeerde.
Er is maar één lid van zijn familie dat hij echt niet kan uitstaan en dat is Toby. Een brave ziel, maar een grijze muis. Toby staat voor efficiëntie en probeert de capriolen van Michael zo veel mogelijk de kop in te drukken, of op zijn minst te beheersen, wat de twee niet de beste vrienden maakt.
Beter dan het origineel
Ons favoriete nevenpersonage is Kevin. Hij blijft vaak op de achtergrond, maar als hij iets zegt beginnen we steevast te schateren. Ook hij is in wezen een goede ziel, maar nogal simpel van geest. Dwight die Holly (ook Amy Ryan is in enkele afleveringen te zien) wijsmaakt dat Kevin wat ‘achter’ is, blijft dan ook één van onze favoriete kleine grapjes.
Wat ons betreft overtreft The Office US het origineel. Omdat er negen seizoenen van The Office US gemaakt zijn, zit er ook meer evolutie in de personages dan in de Britse versie. Zo kunnen we huwelijken en zwangerschappen zien, maar zien we ook het hoofdpersonage wel eens evolueren. Er is de periode dat Michael Scott als zelfstandige begint en zijn grote liefde Dunder Mifflin begint te concurreren en er is – nog verderop – zelfs zijn ontslag.
The Office US is vooral smullen om de kleine observaties. De veelzeggende blikken. De sarcastische opmerkingen. Wie al verder gevorderd is, haalt misschien nog meer plezier uit de reeks omdat we de personages ondertussen zo goed kennen dat we op voorhand wéten hoe ze op een bepaalde situatie of opmerking zullen reageren.
Kortom: wie zijn collega’s mist kan de volgende weken en maanden van Jim, Pam, Dwight, Oscar, Angela, Andy en de anderen zijn collega’s maken.
Alle negen de seizoenen van The Office US zijn terug te vinden via Play van Telenet.