Shein opent eerste permanente winkels in Frankrijk

De Chinese fastfashionreus Shein stapt uit de onlinewereld en opent vanaf november haar eerste permanente winkels in Frankrijk. De eerste vestiging komt in het prestigieuze warenhuis BHV Marais in Parijs, waarna nog vijf andere winkels volgen in Galeries Lafayette in Franse steden zoals Dijon, Reims, Grenoble, Angers en Limoges.

Shein organiseerde in het verleden al tijdelijke pop-upboetieks in onder meer Parijs, maar dit is de eerste keer dat het merk kiest voor vaste fysieke locaties. Met Frankrijk als modehoofdstad van de wereld ziet Shein de markt als een ideale testomgeving. Volgens bestuursvoorzitter Donald Tang wil het bedrijf hiermee “creativiteit en uitmuntendheid” koppelen aan zijn aanbod van betaalbare mode.

De expansie is mogelijk dankzij een partnerschap met Société des Grands Magasins (SGM), eigenaar van BHV Marais en verschillende Galeries Lafayette-filialen. Shein benadrukt dat de samenwerking niet alleen bedoeld is om stadscentra en warenhuizen nieuw leven in te blazen, maar ook om extra jobs te creëren. In totaal zouden zo’n 200 directe en indirecte banen ontstaan in Frankrijk.

Kritiek op fastfashion

Shein, dat werd opgericht in China en nu zijn hoofdzetel in Singapore heeft, groeide de afgelopen jaren uit tot een wereldwijde modegigant met 16.000 werknemers en een omzet van 23 miljard dollar (19,6 miljard euro) in 2022. Toch ligt het bedrijf steeds meer onder vuur. Het krijgt kritiek vanwege de impact op het milieu, de arbeidsomstandigheden bij leveranciers en beschuldigingen van oneerlijke concurrentie. Europese modehuizen klagen bovendien dat Shein EU-regels omzeilt door gebruik te maken van douanevrijstellingen voor kleine pakjes.

Meer
Lees meer...