Slaap jij ook slecht? Met deze 12 kleine aanpassingen slaap jij voortaan als een roos

Slaap jij ook slecht? Met deze 12 kleine aanpassingen slaap jij voortaan als een roos

Jongeren slapen slechter en slechter, dat bleek weer eens uit een recent onderzoek. Hier zijn alvast twaalf tips die kunnen bijdragen tot een betere nachtrust.

1. Zorg dat je hoofdkussen past bij je manier van slapen

iStock
Volgens The National Sleep Foundation in de VS kiezen mensen die op hun zij slapen best voor een dik hoofdkussen en gaan mensen die op de rug liggen best voor een platte variant. Mensen die op hun buik slapen gebruiken bij voorkeur geen hoofdkussen.

2.Witte ruis (white noise) helpt je beter slapen in een luidruchtige omgeving

iStock
In oorlogsgebieden werd witte ruis gebruikt als marteltechniek, maar wanneer je in een appartement woont met veel omgevingsgeluid kan witte ruis wel helpen. Er bestaan veel apps waarmee je witte ruis kan afspelen. Eén daarvan is ”White noise“.

3. Hoe rommeliger je kamer, hoe rommeliger je slaap

Giphy.com
Een rommelige kamer kan ervoor zorgen dat je onbewust stress krijgt, die stress kan de nachtrust verstoren.

4.Vervang LED en andere witte lichtbronnen door warmer licht

iStock
Licht met een witte tint heeft dezelfde sfeer als daglicht en dat vertelt ons lichaam dat we wakker moeten blijven.

5. Blijf van je smartphone en laptop af vlak voor je gaat slapen

Giphy.com
Een recent onderzoek wijst uit dat meer en meer jongeren kampen met slaapproblemen. De grootste oorzaak is ongetwijfeld het gebruik van smartphones en laptops vlak voor het slapengaan. De hersenen krijgen nog veel informatie binnen die ze nog moeten verwerken en het blauw licht in de smartphone zorgt ook weer dat het lichaam denkt dat het dag is.

6.Laat ’s morgens de zon binnen

Giphy.com
Opstaan is misschien wel het moeilijkste en het meest vervelende moment van de dag. Een goede portie zonlicht is misschien niet altijd even plezant, maar helpt je wel om goed wakker worden.

7. Zorg dat de geur in je kamer je gelukkig maakt

iStock
Een geur die je blij maakt is goed voor de nachtrust en dat hoeft niet noodzakelijk lavendel te zijn. Zelfs als de geur van een stukje schimmelkaas jou gelukkig maakt is dat ook prima.

8. Thuiswerkers, zorg dat jullie niet in de slaapkamer werken

iStock
Vermijd stressvolle situaties in je slaapkamer. Werken in je slaapkamer zorgt er voor dat je de omgeving gaat linken aan stress. De slaapkamer moet een oase van rust zijn. In de keuken werken is een betere optie.

9. Verberg de wekker

iStock
Wanneer je in bed ligt moet alles relax zijn. Het feit dat je de rotzak die je iedere morgen wakker maakt ziet staan, is genoeg om je stress te bezorgen.

10. Stel je thermometer goed in

De ideale temperatuur om de nacht door te brengen ligt ergens tussen de 16 en 19 graden.

11. Keep it clean

Giphy.com
Allerlei allergieën kunnen ervoor zorgen dat je slaap verstoord wordt. Poets je kamer dus goed.

12. Maak je bed iedere morgen op

Het is bewezen dat mensen die ’s morgens hun bed maken ’s avonds beter slapen. Het is ook moeilijker voor allergieën om zich in een netjes bed te verstoppen.

Gesponsorde artikelen