De prijzen van de televisierechten voor het Engelse voetbal (Premier League) gingen de voorbije jaren enkel de hoogte in. Aansluitend gingen ook de voetballers steeds meer verdienen. Maar aan die trend is nu een einde gekomen. De rechten voor volgend seizoen werden deze week binnengehaald door de betaalzenders BT en Sky. Maar ze betalen wel een pak minder dan in 2015.
De betaaltelevisiekanalen BT en Sky in het Verenigd Koninkrijk de uitzendrechten voor de Premier League competitie binnengehaald voor de periode 2019 – 2022. Daarvoor betaalden ze 4,4 miljard Britse pond, oftewel 4,95 miljard euro. Dat is ruim 15% minder dan in 2015 voor hetzelfde contract werd betaald. Die daling loopt gelijk met de daling van de kijkcijfers in het seizoen 2016-2017.
Daaruit besluiten analisten dat nu ook het voetbal lijdt onder de dalende populariteit van kabeltelevisie, want ook voetbalfans kiezen steeds meer voor online-streamingdiensten. De prijzen verhogen heeft dus geen zin, want dat zou alleen nog maar meer abonnees wegjagen.
Televisiezenders staan onder toenemende druk van online rivalen, zoals Netflix of Amazon Prime Video, die steeds grotere groepen kijkers weglokken. De Engelse Premier League heeft zich bovendien dankzij de toenemende prijzen voor zijn uitzendrechten tot één van de duurste sportcompetities uit de hele wereld opgewerkt.
Only in Belgium?
België ontsnapt voorlopig nog aan die dalende tendens. In mei vorig jaar kon de Pro League de tv-rechten op de Jupiler League slijten voor iets meer dan 75 miljoen euro per seizoen. Dat was een stijging van 15% vergeleken met het contract voor de seizoenen 2014 – 2017.
In tegenstelling tot onze buurlanden moeten de matchen ook te volgen zijn op een open net, geen betaaltelevisie dus. Telenet verwierf toen wel exclusief de rechten voor het live uitzenden van de matchen via het internet. Het was de eerste keer dat de Pro League zo’n contract aanbood.
Sky and BT are paying a combined £4.5 billion for rights to the Premier League https://t.co/jxYlsWdPBh vía @BIUK
— BB #InspiredByData (@BusinessBureau_) February 15, 2018