Het derde seizoen van Stranger Things heeft een record beet op Netflix. De streamingdienst geeft amper cijfers vrij, maar uit kwartaalcijfers blijkt nu dat de reeks in de eerste vier weken na de release maar liefst 64 miljoen keer werd bekeken. Het is de eerste keer dat een Netflix Original kreeg dat voor elkaar krijgt.
Het laatste seizoen van Stranger Things kwam uit op 4 juli. Een week later maakte Netflix bekend dat al 40,7 miljoen mensen de serie hadden bekeken. Ruim 18 miljoen kijkers hadden de acht afleveringen waaruit het derde seizoen bestaat, al binnen een paar dagen allemaal bekeken. Dat meldt de entertainmentwebsite Deadline. Niemand was dan ook verbaasd dat onlangs het vierde seizoen van Stranger Things bevestigd werd.
Succes van La Casa De Papel
Daarnaast is ook La Casa De Papel een echte kaskraker op Netflix. Volgens Deadline is het derde seizoen van de Spaanse heistserie de best bekeken niet-Engelstalige show op Netflix. In de eerste vier weken na de release werd er 44 miljoen keer naar gekeken. Dat is niet zo straf als de prestatie van Stranger Things, maar het is niettemin indrukwekkend te noemen.
Niet langer monopolie voor Netflix
Van series die uitgezonden worden op traditionele televisiezenders kan je de kijkcijfers checken, maar Netflix geeft geen streamingcijfers vrij. Zelfs heel wat regisseurs, scenaristen en producers weten vaak niet waar ze aan toe zijn. Bovenstaande informatie is dus erg zeldzaam en waardevol.
Onlangs raakte bekend dat Netflix abonnees aan het verliezen is in de VS, waar de streamingdiensten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten.
De grootste bedreiging voor Netflix: Amerikanen kunnen binnenkort een bundel van Disney+, ESPN+ en Hulu krijgen voor de prijs van één maand Netflix.
“Het einde van de gouden periode van streaming, waarbij Netflix geen concurrentie had, komt tot zijn einde”, zegt streaminganalist Eric Schiffer aan de Amerikaanse techwebsite The Verge. Daardoor hebben de makers van Netflix-reeksen het nu moeilijker.
Exclusiviteit
Netflix doet er alles aan om abonnees te strikken met exclusieve, populaire content. Zo kocht de streamingdienst de rechten aan om de nieuwe Scorsese-film The Irishman te mogen vertonen.
Toch zal Netflix in deze ‘streamingoorlog’ zijn beste beentje moeten voorzetten, want ook de streamingdienst Disney+ zal exclusieve content aanbieden. Zo raakte pas nog bekend dat de live action-versie van Lady And The Tramp enkel te zien zal zijn op Disney+.