Swapfiets loopt op wieltjes in Brussel: aantal fietsers verdriedubbeld op een half jaar tijd

Begin maart had Swapfiets, zeg maar de Netflix van de fietsen, 1.000 klanten in de hoofdstad. Deze maand klopt het er af op 4.000.

Swapfiets, met het blauwe voorbandje, is steeds vaker te vinden in de hoofdstad. De Belgische afdeling kan alleen maar blij zijn met corona: sinds het afkondigen van de lockdown-light is het aantal abonnementen serieus gestegen. Er zijn vandaag 12.000 mensen met een Swapfiets-abonnement.

Goed weer en corona

Volgens Thomas Schiltz, topman van Swapfiets België, zijn er een paar goede redenen voor die snelle groei. ‘Sinds maart hebben we heel goed weer gehad en dat zet mensen er traditioneel toe aan om een Swapfiets te nemen. Daarnaast willen mensen zich natuurlijk iets minder met het openbaar vervoer verplaatsen door de coronacrisis. En de overheid heeft sterk geïnvesteerd in fietspaden in Brussel, dat maakt fietsen veel aantrekkelijker.’

Ook na de topcijfers van de voorbije maanden zit er wellicht nog een piekje aan te komen. De studenten gaan namelijk opnieuw naar school en ook voor hen kan Swapfiets aantrekkelijk zijn. ‘Er waren al een 500-tal registraties van studenten en volgende week verwachten we opnieuw meer inschrijvingen, als het academiejaar begint. Dat was in Nederland ook het geval.’

Studenten

Dat een aantal grote universiteiten toch overschakelt op code oranje, schrikt Schiltz niet af. ‘We zien dat studenten, zelfs bij code oranje, toch nog op kot gaan en dan hebben ze natuurlijk een fiets nodig. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven, maar we zijn er niet bang voor.’ Intussen blijkt dat de Brusselse universiteit VUB alvast op code geel blijft.

Ook in Nederland gaat het intussen hard voor Swapfiets, maar er is wel een groot verschil tussen België en Nederland. ‘In Brussel is 30 tot 40 procent van onze fietsen een e-bike. Het gaat dan vooral om young professionals, een iets ouder publiek al. Zij willen wel fietsen, maar niet zwetend op hun werk aankomen. De topografie van Brussel speelt daar natuurlijk een grote rol in.’ Die heuvels van Brussel, daar zijn ze bij Swapfiets dus niet noodzakelijk rouwig om.

Na deze massieve groei, en met corona nog in volle gang, is het moeilijk vooruitkijken, geeft Schiltz toe. ‘We zitten nu aan 12.000, het is moeilijk om er een cijfer op te plakken omdat het zulke onzekere tijden zijn. We zullen wel vooral uitbreiden in dat segment van de deluxefietsen en e-bikes. Daarna zien we verder.’

Meer
Lees meer...