Het Chinese techbedrijf Tencent heeft stilletjes een Japanse creatieve studio overgenomen met verschillende Nintendo Switch-hits op zijn naam. De overname is onderdeel van een talent acquisition spree, een talentenjacht, in de thuisbasis van anime en manga, volgens bronnen die bekend zijn met de deal.
De in Shenzhen gevestigde entertainmentgigant heeft een aandeel van ongeveer 90 procent opgenomen in Wake Up Interactive voor meer dan 5 miljard yen (38 miljoen euro). Wake Up is eigenaar van het in Tokio gevestigde Soleil, dat Nintendo Switch-hit Ninjala ontwikkelde en meehielp aan Travis Strikes Again: No More Heroes. Het overnemen van bijna het hele bedrijf is ongebruikelijk voor Tencent in Japan. Tot hiertoe deed het bedrijf enkel kleinere investeringen en richtte het zich vooral op het veiligstellen van internationale publicatierechten voor toekomstige games.
Tencent en landgenoot NetEase hebben de afgelopen twee jaar actief vers talent aangeworven in Japan. Ze gingen op zoek naar waardevol intellectueel eigendom in anime en videogames om hun inkomstenafhankelijkheid van de binnenlandse Chinese markt te verminderen. Dit jaar is dat project des te dringender geworden omdat de regering in Peking de beperkingen op de speeltijd heeft aangescherpt. Daarnaast heeft de staat de goedkeuring voor de publicatie van nieuwe games vertraagd als onderdeel van een bredere repressie tegen zijn techreuzen.
Talentenjacht
Naast een handvol publiekelijk aangekondigde deals, hebben de twee Chinese game-titanen ook een belang genomen in een groot aantal kleinere, Japanse game-ontwikkelaars. Ze hopen zich te verzekeren van een gunstige positie bij een nieuwe hit, om vervolgens te onderhandelen over de wereldwijde distributie ervan. Hun aandacht gaat vooral uit naar kleine studio’s en getalenteerde personen die overwegen een groter bedrijf te verlaten om hun eigen creatieve onderneming op te zetten. In de meeste gevallen worden de deals geheim gehouden voor het publiek.
“Tencent ziet geen voordeel in het aankondigen van een deal omdat het de concurrentie niet wil waarschuwen en hen geen inzicht wil geven in zijn strategie”, zegt gameconsultant Serkan Toto uit Tokio.
(lb)