Volgens marketeers heeft de 18-jarige Britse Emma Raducanu na haar sensationele winst op de US Open alle troeven in handen om een wereldster te worden. Mede door haar multiculturele achtergrond is ze tientallen miljoenen euro’s aan sponsorcontracten waard.
Raducanu, slechts 150ste op de wereldranglijst, schrijft tennisgeschiedenis door als eerste kwalificatiespeelster in de geschiedenis een Grand Slam te winnen. Ze versloeg zaterdag een andere tiener, de net 19 jaar geworden Canadese Leylah Fernandez met 6-4 en 6-3 en verloor in het hele toernooi geen enkele set.
Raducanu werd eerder dit jaar al een lieveling van het Britse publiek door de achtste finales te halen op Wimbledon, maar nu is het hek helemaal van de dam. Van Queen Elizabeth tot premier Boris Johnson, het regent lofbetuigingen.
“The sky is the limit”
De winst op de US Open levert Raducanu 2,5 miljoen dollar aan prijzengeld op. Maar dat is maar een fractie van wat ze zal kunnen verdienen met sponsorcontracten, zeggen experts.
Een sportmakelaar schat bij The Daily Mail haar potentieel op 100 miljoen pond (117 miljoen euro). Raducanu heeft daartoe de looks en de uitstraling. “Ze spreekt een breed publiek aan en is zo jong dat ze alleen maar beter kan worden. De aanbiedingen stromen al binnen. Ze is momenteel het belangrijkste in de sport. The sky is the limit.”
Raducanu heeft Nike als kleding- en schoensponsor en Wilson als tennisraketsponsor. Andere grote merken kloppen aan. De Britse sportmarketeer Tim Crow zei voorafgaand aan de finale al aan The Guardian dat de belangstelling van grote bedrijven voor Raducanu massaal is. Dat heeft hij niet meer gezien sinds de doorbraak van Lewis Hamilton in de Formule 1.
Mandarijns
Alles wijst erop dat ze in eigen land een megaster wordt. Ze wordt nu al getipt als BBC Sports Personality Of The Year, ondanks de concurrentie van tientallen Olympische kampioenen, en haalde onlangs de cover van de Britse versie van Vogue.
Maar daarnaast kan ze ook een internationaal publiek aanspreken. Zoals haar naam verraadt, is haar vader een Roemeen. Haar moeder is Chinese. Dat Raducanu Mandarijns spreekt, is voor marketeers die zich op de Chinese markt richten een godsgeschenk.
Naomi Osaka
De vergelijking met Naomi Osaka, die een Japanse moeder en een vader uit Haïti, heeft, ligt voor de hand. Ook voor Osaka, die drie jaar geleden helemaal doorbrak met winst op de US Open, stonden de topmerken in de rij. Volgens het zakenblad Forbes is ze, dankzij 15 grote sponsors, de grootste verdiener ooit onder vrouwelijke sporters. Onder meer Louis Vuitton strikte Osaka als uithangbord om een jong en divers publiek aan te spreken.
Osaka’s recente ervaringen illustreren meteen ook de gevaren voor Raducanu. De Japanse heeft moeite met de druk en de aanhoudende aandacht en kondigde na haar uitschakeling op deze US Open aan voor onbepaalde tijd geen tennistoernooien meer te zullen spelen.