‘The Rings Of Power’: Na een behoorlijke matige eerste en een sterke tweede aflevering, krijgt de reeks van ons het voordeel van de twijfel

Amazon Prime Video zet dit najaar en ook de jaren die komen gaan sterk in op Lord Of The Rings: The Rings Of Power. Het is al vaker gezegd: tegen het einde van de rit zal de streamingdienst ruim een miljard tegen deze serie aangegooid hebben, dat maakt deze reeks de duurste ooit. Vandaag staan we aan de start van dit avontuur, dat al zeker vijf seizoenen in beslag zal nemen. Na de eerste twee uur te hebben uitgezeten zijn we niet onverdeeld enthousiast, maar hebben we wél zin in meer.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het eerste uur is niet de binnenkomer die het zou moeten zijn. Nochtans weet iedereen dat je met een knaller zou moeten starten om de kijker, die vandaag de dag weinig geduld en heel veel keuze heeft, vast te houden.

In de eerste acht minuten wordt het verhaal verteld van een eeuwenlange oorlog tussen de elven en het Orkenleger van Morgoth en Sauron. Acht minuten voice-over: ’t is een beetje lang. Het verhaal begint pas echt daarna wanneer we mee op expeditie trekken met de elf Galadriel (Morfydd Clark) en verkenners die jarenlang op zoek zijn geweest naar overblijfselen van het Orksleger. Galadriel is daarbij tot ver buiten die grenzen gegaan die de Hoge Koning haar had opgelegd.

Wanneer ze gedwongen naar huis dient terug te keren, is iedereen ervan overtuigd dat het tijdperk van oorlog voorbij is en het normale leven weer kan terugkeren. Maar Galadriel voelt iets anders, voelt dreiging. Tegelijkertijd ontdekt de elvensoldaat Arondir (Ismael Cruz Cordova) een koe die zwarte drek in haar uiers heeft zitten en loopt het bij de Bruivelgemeenschap – een voorloper van de Hobbits – ook allemaal net wat anders dan anders, terwijl ze net erg gesteld zijn op rust, veiligheid en voorspelbaarheid.

Omslachtig taalgebruik

De eerste aflevering is één en al exposure. Pionnen worden uitgezet, streken worden aan de kijker voorgesteld. Visueel indrukwekkend, zeker, maar we voelden weinig bij het omslachtige taalgebruik en het fletse Romeo & Juliet-verhaaltje tussen een soldaat en Arondir en de vrouw Bronwyn (Nazanin Boniadi) is ook niet bepaald vernieuwend.

© Amazon Prime Video

Maar dan is er de tweede aflevering: hierin vinden we meer luchtigheid, betere actiescènes en betere dialogen. Het begint al met Nori (Markella Kavenagh) en Poppy (Megan Richards) twee Bruivels, die een Reus (Daniel Weyman) een heuvel op duwen in een kruiwagen. Maar ook de scène waarin de elf Elrond (Robert Aramayo) op bezoek gaat bij de dwergenprins Durin (Owain Arthur) om diens hulp te vragen is om van te smullen. In de knorrigheid van Durin omdat hij zijn vriend twintig jaar niet meer zag, niet op zijn huwelijk en niet op de geboorte van zijn kinderen, herkennen we onze favoriete brompot Gimli uit de trilogie van Peter Jackson. Dat we voor die scène ook even mogen binnen piepen in Khazad-dûm voor maar enkele minuten televisie, dat hebben we natuurlijk te danken aan dat torenhoog budget.

Samenwerken

© Amazon Prime Video

In twee afleveringen is The Rings Of Power al geëvolueerd van een wereld waarin elk ras op zichzelf leeft en de veiligheid stopt aan de grenzen van het eigen rijk naar een wereld waarin de verschillende rassen alleen maar zullen kunnen overleven als ze elkanders hulp aanvaarden en gaan samenwerken. Het mensenras moet al snel na het vertrek van het elvenleger opnieuw bij hen gaan aankloppen, Elrond kan zijn architecturale ambities niet uitvoeren zonder de hulp van de dwergen en Galadriel en Halbrand (Charlie Vickers) zijn op elkaar aangewezen op zee.

Het meeste plezier beleven we voorlopig aan de Bruivels en hoe de nieuwsgierige Nori die zo benieuwd is naar de rest van de wereld haar grenzen verlegt, hoewel ze in een wel erg voorzichtige gemeenschap leeft. Het is vast de bedoeling dat we aan Frodo en Bilbo Ballings denken.

De eerste echt magische scène – iets met vuurvliegjes in een lantaarn – speelt zich ook binnen die Bruivelgemeenschap af.

© Amazon Prime Video

Midden-Aarde is groot

Dat de makers ook aandacht besteden aan Theo (Tyroe Muhafidin) die de kaarsen uitblaast voor hij zijn huis verlaat, zegt iets over hun gevoel voor detail. Het zijn die dingen waar we graag nog veel meer van willen zien.

Het allerleukste is dat we bij The Rings Of Power het gevoel krijgen dat het een serie is die de grenzen opentrekken zal. Daar waar we bij House Of The Dragon vooral meer van hetzelfde politiek gekonkelfoes in slecht verlichte kastelen krijgen voorgeschoteld, belooft de nieuwe reeks van Amazon Prime Video ons mee te nemen op een reis waarin nog veel te verkennen valt.  Midden-Aarde is groot en we hebben er nog maar een klein stukje van gezien.

De eerste aflevering was een sputterende motor, maar de tweede was al een stukje vertelkunst. Als de reeks op dat elan verder gaat, kan het alleen maar goed komen.

De eerste twee afleveringen van The Rings Of Power zijn nu te bekijken via Amazon Prime Video. Elke vrijdag volgt een volgende episode.