Videoplatform TikTok is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van vorig jaar, ondanks zorgen over privacy. De app heeft meer downloads geregistreerd dan alle andere videoplatforms.
Uit gegevens van Finbold blijkt dat TikTok in 2020 wereldwijd veruit de populairste mobiele video-app was. De app heeft 660,12 miljoen downloads in Google Play en de App Store gecombineerd. Likee uit Singapore volgt TikTok met 270,3 miljoen downloads, en op de derde plaats staat SnackVideo met 233,57 miljoen downloads.
Wat misschien wel het meest verrassende is, is dat YouTube op de vierde plaats staat, met 222,7 miljoen downloads. Anderzijds biedt YouTube voornamelijk wat langere video’s aan, in tegenstelling tot de rest van de lijst. Zoals UVideo, de Indische tegenhanger van TikTok. De app stond op de tiende plaats met 74,95 miljoen downloads.
Hoe TikTok uitgroeide tot populairste app
TikTok is een app waarop je korte video’s kan delen van maximaal drie minuten, al is dat eerder een nieuwigheid. Oorspronkelijk werden slechts video’s van maximaal één minuut toegestaan. De korte video’s zijn snel te consumeren en dat is wat het zo verslavend maakt.
TikTok is verder ook heel divers en het algoritme heeft snel door waar je het liefst naar kijkt. Het is daarom moeilijk om de app te sluiten eenmaal je hem geopend hebt. Bovendien is een TikTok maken snel en gemakkelijk, aan content is er dus geen gebrek. Ten slotte wordt de video-app voornamelijk gebruikt door jongeren.
De allergrootste groei vond plaats tijdens de coronapandemie, met name tijdens de lockdowns. Toen iedereen in z’n kot moest blijven, was er gewoon niet veel anders te doen voor veel jongeren. Geleidelijk aan kwamen er ook steeds meer twintigers bij en vanaf dan ging de sneeuwbal aan het rollen.
Wat jongeren zo aanspreekt in TikTok, is dat er veel lokale content te vinden is. Zo zijn er vaak uitdagingen en lokale trends waar gebruikers graag aan meedoen.
De populariteit van de app is echter niet bij iedereen in goede smaak gevallen. Zo werd de app in verschillende landen verboden, waaronder India. TikTok had dus nog meer downloads kunnen hebben mochten ze die Indische markt, een van de grootste markten voor digitale producten ter wereld, meegekregen hebben.
De concurrentie van TikTok
Ondanks een reeks problemen op het gebied van privacy, heeft TikTok toch de toppositie kunnen behouden. In de Verenigde Staten werd de app bijna verboden nadat de overheid het moederbedrijf van de app, ByteDance, ervan beschuldigde gebruikersgegevens te verkopen aan de Chinese overheid.
Andere socialemediabedrijven, zoals Facebook en Instagram hebben functies van TikTok overgenomen. Facebook heeft zelfs een concurrerende app gelanceerd, genaamd Lasso. De app was echter een flop.
De TikTok-versie op Instagram daarentegen, de Reels-functie, wordt wel veel gebruikt. ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, beschuldigde Facebook, het moederbedrijf van Instagram, om die reden van plagiaat. De concurrentie zou hun “onvoorstelbare moeilijkheden” bezorgd hebben.
TikTok is een populair en groeiend platform. Hoewel ze nog niet op het niveau van Facebook en YouTube zit, heeft de app potentieel om een duurzaam ecosysteem op te zetten.
(NS)