Wie met de trein naar het werk pendelt, moet daar minder voor betalen

Werkgevers zijn verplicht om minstens een deel van het treinabonnement van hun werknemers te bekostigen. De Nationale Arbeidsraad (NAR) heeft begin deze week beslist om die tegemoetkoming op te trekken van minstens 56 procent van de abonnementsprijs naar 71,8 procent.

Context: Cao nr. 19 verplicht de werkgevers om een deel van het treinabonnement (voor woon-werkverkeer) terug te betalen. Op sector- of bedrijfsniveau kunnen er wel andere afspraken gemaakt worden, maar die moeten minstens gelijkwaardige voorwaarden bevatten. Er bestaan twee systemen.

  • Allereerst heb je de zogenaamde derdebetalingsregeling waarbij de werkgever minstens 80 procent van het treinabonnement bekostigt. De overige 20 procent wordt dan bijgepast door de overheid. Daardoor moet de werknemer zelf niets betalen om met de trein naar het werk te pendelen.
    • 43 procent van de werknemers met een treinkaart geniet vandaag van deze regeling.
  • Er bestaat daarnaast een systeem waarbij de overheid niet tussenkomt. Werkgevers moesten tot voor kort minstens 56 procent van de abonnementsprijs terugbetalen, maar door een aanpassing van cao 19 is die bijdrage nu opgetrokken tot 71,8 procent. Daarnaast komt de federale overheid voortaan tussen voor 7,5 procent van de prijs van het abonnement.
    • De christelijke vakbond ACV voegt eraan toe dat de werkgeverstussenkomst voor de periode van 1 januari 2025 tot 31 december 2029 telkens in februari zal opgetrokken worden met maximaal 2,5 procent. “Daarvoor wordt rekening gehouden met de eventuele indexering van de abonnementsprijzen door de NMBS”, klinkt het.
    • Dit systeem is van toepassing op 44 procent van de werknemers die met de trein pendelen.
  • Ook voor Flex Abonnementen, die belangrijk zijn voor wie telewerkt, wordt nu in een minimumtussenkomst van de werkgever voorzien. Daarnaast zullen ook de maandabonnementen van MIVB en De Lijn beter worden terugbetaald.

Opgelet: De NAR heeft al een akkoord over bereikt over de aanpassing van de cao, maar het parlement moet er zich wel nog over uitspreken. Dat gebeurt op 18 april.

  • Het ACV spreekt alvast van een aanzienlijke verbetering voor de pendelaars, maar volgens de christelijke vakbond blijft het deel dat de werknemers moeten betalen stevig. “Daarom blijven we ijveren voor kosteloos en beter openbaar vervoer voor de werknemers”, luidt de boodschap.

Besparing voor de werknemers

Voorbeeld: Door de minimumbijdrage van de werkgever op te trekken (wanneer de derdebetalingsregeling niet van toepassing is) kunnen de werknemers elke maand tientallen euro’s besparen op hun vervoerskosten.

  • Het ACV geeft een voorbeeld: een maandabonnement Gent-Brussel kost vandaag 211 euro, waarvan de werknemer minstens 118 euro terugkrijgt van zijn werkgever. Door de aanpassing van de cao 19 wordt dat vanaf 1 juni 151 euro, of 33 euro netto meer.
Meer
Lees meer...