Elon Musk kondigde aan dat Twitter weer wijzigingen doorvoert. Gebruikers en adverteerders lijken daardoor af te haken. Dat is ook het beeld dat social media-expert Chris Demeyere van Punchline schetst. Twitter pakt het probleem verkeerd aan, vertelde hij aan Business AM.
Beluister hier het volledige gesprek met Chris Demeyere:
Wat voorafging: Twitter-baas Elon Musk kondigde aan dat gebruikers nog maar een beperkt aantal tweets mogen lezen. Geverifieerde (en dus betalende) gebruikers zullen nog maar 10.000 tweets per dag kunnen lezen, niet-geverifieerde gebruikers slechts 1.000.
- Demeyere: “Eerst en vooral is data bijna de grootste kost die Twitter heeft. Daardoor proberen ze nu om veel minder data te gebruiken. Anderzijds loopt ook een contract tussen Twitter en Google af, waardoor het bedrijf op dit ogenblik in de problemen zit. Dit is waarschijnlijk een tijdelijk probleem. Musk probeert nu vooral om er de betaalde gebruikers niet veel hinder van te laten ondervinden. Vandaar dat zij meer kunnen zien. Dus dit is niet zozeer de bedoeling, het is gewoon het gevolg van een enorm hoge kost aan data.”
- “Het is een domino-effect. Twitter verdient te weinig geld. Er zijn enorm veel bedrijven gestopt met adverteren. Door deze actie gaan nog minder mensen Twitter gebruiken, waardoor advertenties minder waard worden voor bedrijven. Dus gaan heel veel bedrijven opnieuw afhaken. Twitter verliest hier heel veel geld door en heel veel gebruikers zijn dit aan het beschouwen als de laatste stuiptrekkingen van het platform. Zover komt het waarschijnlijk niet.”
Alternatieven
- “Het huidige model van Twitter kan niet op deze manier verder. Het geeft teveel geld uit en verdient te weinig. Maar de oplossing daarvoor is zeker niet om minder gebruikers te hebben, want het bedrijf moet uiteindelijk ergens geld mee verdienen. Alternatieven voor Twitter, zoals Posts, Blue Sky en het binnenkort door Meta gelanceerde Threads, gaan hier wel enorme voordelen bij halen. Twitter wordt eventjes veel minder gebruiksvriendelijk“, analyseert Demeyere.
- “Reclamebudgetten zijn verschoven naar digitaal omdat dat gewoon efficiënter is en meer opbrengt. Maar waar het geld vroeger voornamelijk naar Google en Facebook ging, wordt dat nu over veel meer bedrijven gespreid. En Facebook heeft het nadeel dat ze de jongeren op dit ogenblik niet bereiken, waardoor hun marktaandeel slinkt en advertenties zogezegd minder waard zijn. Bij Facebook is dat een kwestie van lange termijn, maar bij anderen zien we echt wel dat ze op het randje zitten.”