Meer verkeersongevallen door uurwisseling

Is het deze week opmerkelijk drukker op de baan en kom jij te laat door ellenlange files? Dat is niet abnormaal bij de uurwisseling. Er werden gisteren meer verkeersongevallen gemeten door de verandering naar het zomeruur.

We mochten zondagnacht de klok een uurtje doordraaien voor het zomeruur. Dat lijkt op het eerste gezicht leuk omdat het dan langer licht blijft ‘s avonds, maar het heeft ook zijn nadelen. Gisteren werden er tijdens de ochtendspits door het Vlaams Verkeerscentrum meer verkeersongevallen gemeten. Tussen middernacht en 10 uur ‘s morgens werden deze keer 19 ongelukken vastgesteld op de snelwegen. 

Afschaffen?

Het is een fenomeen dat elk jaar terugkeert. Verkeersveiligheidsinstituut Via, via De Standaard, meette gemiddeld 23 procent meer ongevallen in de eerste week na de uurwisseling. Dat komt omdat het zomeruur ervoor zorgt dat het opnieuw donker is tijdens de ochtendspits waardoor de chauffeurs minder goed kunnen zien. Ook de vermoeidheid die bij de uurwisseling komt kijken, kan parten spelen. Al zou het cijfer dit jaar ook wel beïnvloed kunnen zijn door de slechte weersomstandigheden.

Het zomeruur werd initieel ingevoerd in de jaren zeventig als bezuinigingsmaatregel. Het extra daglicht zou ervoor moeten zorgen dat we minder elektriciteit verbruiken. Ondertussen is die besparing zo miniem, minder dan drie euro, dat niet iedereen nog even grote fan is van de uurwisseling zoals bijvoorbeeld weerman Frank Deboosere.  

Zo werd het nut ervan in 2018 door de Europese Commissie nog in twijfel getrokken. Toen namen 4,5 miljoen Europeanen deel aan een enquête waarvan 80 procent de uurwisseling liever afgeschaft zou zien. Toen werd uiteindelijk geen officiële beslissing gemaakt omdat geen enkele lidstaat een voorkeur had doorgegeven voor winter- of zomeruur.

Meer
Lees meer...