Volkswagen bedroog niet alleen Amerikanen maar ook ons: zeker 11 miljoen diesels uitgerust met defeat devices

Volkswagen heeft toegegeven dat niet alleen de 482.000 diesels die het de jongste zes jaar in de VS verkocht, uitrustte met software om hun reële uitstoot te vervalsen bij een controle; er rijden momenteel ongeveer 11 miljoen VW’s rond daarmee. Het bedrijf zet 6,5 miljard opzij om dat te fixen. Ondertussen is de waarde van VW in vier dagen gedaald van 78,5 naar 50 miljard. En het aandeel blijft zakken.

De Duitse autofabrikant Volkswagen (VW) is al zes jaar aan het knoeien met systemen waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselauto’s wordt gemeten. De Amerikaanse milieudienst EPA, die daar op toeziet, bracht dat aan het licht vrijdag. 482.000 auto’s in de VS voldoen niet aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act en moesten worden geroepen. Het gaat in de VS om auto’s van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en ook de Audi A3.

De boete voor Volkswagen omdat het bedrog pleegde kan oplopen tot omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is, wat in totaal neer zou komen op iets van een 16 miljard euro.

Defeat device

Waar gaat het om? Om te voldoen aan de strenge emissie-eisen kan je doen wat de wetgeving beoogt: je auto’s écht zuiniger maken. Of je kan doen wat Volkswagen deed: een stukje software maken, met een algoritme dat herkent wanneer de motor getest wordt op schadelijke uitlaten. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Emissietest bestaan immers uit vooraf bekende cyclussen waaraan de motor wordt onderworpen. Het algoritme herkent die cyclussen en de software van de motor grijpt op dat moment in: het “knijpt de motor af”, waardoor die zuiniger én minder vervuilend gaat draaien.

Sinds vandaag weten we dat Volkswagen zeker 11 miljoen VW’s en Audi’s uitrustte met zo’n Defeat Device. Het doet dat ook al zes jaar lang. Je kan moeilijk zeggen dat het een accidentje was. Het gaat ook niet om kleine verschillen: op de openbare weg stoten die auto’s namelijk tot wel veertig keer zoveel stikstof en fijnstof uit dan wat ze adverteren. Die stoffen zijn bijzonder schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier – ze worden onder meer gelinkt aan astma en andere longaandoeningen – en schaden de plantengroei.

“We hebben het totaal verprutst”

Door het debacle komt de winst dit jaar lager uit dan aanvankelijk werd voorzien. De 6,5 miljard euro wordt in het derde kwartaal van dit jaar verantwoord, zegt Volkswagen. Ook in Duitsland en Zuid-Korea zijn inmiddels onderzoeken gestart naar de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto’s. Het gaat om auto’s van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015. Ook het A3-model van Volkswagen-dochter Audi wordt teruggeroepen.

Maandagavond ging Michael Horn, de baas van Volkswagen in de VS, diep door het stof. “We hebben het totaal verprutst”, aldus Horn over het onderzoek dat loopt in Amerika.

Aandeel keldert opnieuw

In een reactie op het nieuws dat het in totaal over 11 miljoen dieselwagens wereldwijd zou gaan, daalde het aandeel Volkswagen rond rond het middaguur uur met ruim 22 procent. Maandag dumpten beleggers al massaal hun aandelen Volkswagen en ging de koers al met 20 % omlaag. Een aandeel ging daarnet nog voor 101 euro van de hand, vrijdag was dat nog 162 euro. Dat betekent dat VW in vier dagen al 28,5 miljard minder waard is geworden. Het bedrijf is nu nog net minder dan 50 miljard waard.

De DAX op de beurs van Frankfurt wordt meegezogen: de index ging met 2,7 procent achteruit.

Andere problemen

Dat het wel snel zal overwaaien lijkt niet evident: Volkswagen heeft nog problemen. Het krijgt ondanks zware investeringen geen voet aan de grond in de VS, en ook in China is de turnover nu aan het krimpen. Bovendien blijkt dat de winst die gemaakt wordt, voornamelijk van andere merken in z’n portfolio komt. Winstmarges op sommige Audi’s zijn bijvoorbeeld zes keer hoger dan op VW’s. VW heeft ook zwaar geïnvesteerd om z’n capaciteit te verhogen en meer dan 10 miljoen auto’s per jaar te kunnen bouwen, maar de economische groei volgt niet.