De overnamegolf in de gamesector lijkt het mediabedrijf The New York Times Company geïnspireerd te hebben om iets soortgelijks doen. Het bedrijf boven de gelijknamige krant heeft namelijk het populaire woordspelletje Wordle overgenomen.
Nu er een ware overnamegolf aan de gang is in de gamesector, lijkt The New York Times ook een graantje te willen meepikken. De mediagigant kondigde maandag aan dat het het woordspelletje Wordle overneemt. De aankoop weerspiegelt het groeiende belang van spelletjes, zoals kruiswoordraadsels, in het streven van het bedrijf om het aantal digitale abonnementen tegen 2025 tot 10 miljoen te verhogen.
Wordle blijft gratis
Wordle is een internetspelletje dat plotsklaps zeer populair is geworden. Op 1 november telde het spel 90 spelers. Midden januari stond de teller al op 300.000. Wie de game speelt, krijgt elke dag een uitdaging waarbij je zes kansen krijgt om een woord van vijf letters te raden. Per poging krijg je te zien of je bepaalde letters al juist hebt geraden. Het woord dat moet geraden worden, is voor iedere speler hetzelfde.
Het mediabedrijf heeft Wordle gekocht van de software-ingenieur Josh Wardle voor een “bedrag met zes nullen.” Hij heeft alvast bevestigd dat het spel gratis blijft voor nieuwe en bestaande spelers. Wardle reageerde via Twitter dat The New York Times altijd al een grote rol speelden bij de ontwikkeling van Wordle. “Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop de Amerikaanse krant spellen en spelers benadert”, zegt de ingenieur.
“The New York Times wil het essentiële abonnement blijven voor elke Engelstalige die de wereld wil begrijpen en leren kennen. New York Times Games zijn een belangrijk onderdeel van die strategie”, laat het bedrijf weten in een persverklaring.
Meer abonnementen verkopen
Sinds The New York in Times in 2011 is overgeschakeld op een betaalmuur bestaat de strategie van het bedrijf erin om zoveel mogelijk abonnees te werven. Het mediabedrijf verkoopt overigens niet enkel abonnement voor de krant en de nieuwssite. Er zijn ook abonnementsformules voor onder meer een spelletjesapp, een kookapp en de consumentensite Wirecutter. Je kan die laatste site het best vergelijken met Test-Aankoop.
Vorige maand heeft The New York Times ook al 500 miljoen dollar op tafel gelegd voor de sportnieuwssite The Athletic, goed voor zo’n 1,2 miljoen extra abonnees.
(lp)