Rijden Europese treinen binnenkort allemaal op zonnestroom? Deze Zwitserse startup denkt alvast van wel

De Zwitserse startup Sun-Ways gaat zonnepanelen in de ruimte tussen treinsporen installeren. Het initiatief moet het land in de toekomst ruim 2 gigawatt zonnestroom per jaar opleveren, wat neerkomt op 2 procent van de totale productie van het land. Business AM sprak met co-founder Baptiste Danichert.


Beluister het volledige interview met Baptiste Danichert hier:


Waarom is dit belangrijk?

Zonne-energie is essentieel voor onze planeet, omdat we hiermee op een duurzame manier in onze energiebehoefte kunnen voorzien. Het is een toegankelijke en overvloedige energiebron met een breed scala aan mogelijkheden, waaronder de productie van groene waterstof. Daarom is het niet verwonderlijk dat techbedrijven en start-ups wedijveren om op dit gebied door te breken en de wereld te voorzien van de volgende grote innovatie.

De essentie: Wat het Zwitserse bedrijf van zijn concurrentie onderscheidt is het gebruik van een speciale trein, die tijdens het rijden zonnepanelen tussen de treinsporen uitrolt als een tapijt. Een gepatenteerd systeem van speciale haken tussen de rails maakt daarnaast een “snelle installatie en verwijdering van een groot aantal zonnepanelen mogelijk”.

  • De technologie brengt echter wel enkele uitdagingen met zich mee:
    • Op de panelen zouden zich microscheurtjes kunnen vormen door de voorbijrazende treinen.
    • En wanneer het flink heeft gesneeuwd in het wintersportland liggen de panelen begraven, buiten het bereik van zonlicht.
  • “Geen probleem”, zegt Danichert. “We werken met verschillende grote bedrijven samen, die al veel ervaring hebben binnen de sector. Daarnaast is ons systeem speciaal ontwikkeld om trillingen (veroorzaakt door treinen) tegen te gaan. Ook zijn speciale onderhoudstreinen die nu al op het spoor rondrijden uitgerust met een aantal systemen die de panelen kunnen schoonmaken en, bijvoorbeeld, sneeuwvrij houden”.  

Zonnige toekomst voor Sun-Ways

  • “We streven ernaar om dit jaar tien kilometer aan panelen te installeren. Daarna moeten het er honderd worden om vervolgens verder uit te blijven breiden”, zegt Danichert. “Maar het ding is, we willen het niet overhaasten. We willen zeker weten dat de technologie goed is en zo veilig als mogelijk”.
  • “Elke land heeft zijn eigen veiligheidsnormen en we kunnen niet zomaar van alles rond en tussen het spoor installeren. We hebben daarom dikke dossiers aan de Zwitserse regering overhandigd, voordat we konden beginnen met de installatie”.
  • “We streven er momenteel naar om extra startkapitaal op te halen. Veel partners hebben momenteel al een flink deel van ons onderzoek en de ontwikkeling van de panelen gefinancierd. We zitten daarom op dit moment financieel veilig, maar we willen verder uitbreiden en daar is geld voor nodig”.
  • Hoewel Danichert er niet te veel over wilt uitweiden, bevestigt hij dat zijn bedrijf bezig is met de ontwikkeling van nieuwe zonnepanelen die ook in andere sectoren en locaties kunnen worden toegepast.
    • Het bedrijf heeft eerder al bekend gemaakt te willen uitbreiden naar verschillende Europese lidstaten, waaronder Duitsland en Italië. 
  • Het proefproject van Sun-Ways gaat in mei van start.
  • In de nabije toekomst zou het Zwitserse spoornet 1 TWh zonnestroom per jaar kunnen opwekken zegt het bedrijf, wat neerkomt op 30 procent van het verbruik van alle openbare vervoersmaatschappijen in Zwitserland, of ongeveer 2 procent van het totale elektriciteitsverbruik in het land.
  • De elektriciteit die wordt opgewekt door de zonnepanelen kan worden gebruikt om het openbare elektriciteitsnet en de bovenleidingen voor treinen rechtstreeks van stroom te voorzien.

(dv)

Meer
Lees meer...