Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) opent de discussie over een CO2-taks. Die zal nodig zijn als België de doelstellingen wil halen waartoe het zich heeft geëngageerd na de klimaattop in Parijs.
België moet z’n uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80 tot 95 procent verminderen. En de belangrijkste piste om daar te geraken gaat via het heffen van CO2-taksen.
In Frankrijk, Zweden en Ierland bestaat zo’n CO2-taks al. Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) trekt nu ook de discussie over een Belgische heffing op gang, al “wil ze zich zelf nog niet uitspreken”. Maar de federale administratie Klimaat lanceert morgen een “nationaal debat” over de CO2-taks “waarmee ze op zoek wil gaan naar een draagvlak voor de heffing”.
80.000 jobs
Er wordt gesproken over een CO2-taks die de dieselprijs met 10% en de prijs van aardgas voor de consument met 12% de hoogte zou injagen. Gemiddeld zou de heffing de energieprijzen voor gezinnen met 8,3 procent doen stijgen tegen 2030.
De federale administratie Klimaat maakt zich echter sterk dat in zo’n scenario een pak jobs kunnen worden gecreëerd. De omslag naar een koolstofvrije economie zou maar liefst 80.000 arbeidsplaatsen extra scheppen tegen 2030 en voor een bijkomende groei economische groei van 2 procent zorgen. Daardoor zouden gezinnen er niet slechter maar beter van afkomen als je alles in overweging neemt.
Bedrijfswagens
“Een koolstofheffing past in een pakket maatregelen”, bevestigt Peter Wittoeck, het hoofd van de dienst klimaatverandering bij de federale milieuadministratie en de toponderhandelaar voor België tijdens de klimaatgesprekken aan De Standaard. “Onder die maatregelen is de afschaffing van subsidies voor fossiele energie, zoals de voorkeursregeling voor bedrijfswagens, prioritair”, zegt hij ook.