Sellpy, de digitale tweedehandswinkel van de Zweedse kledingketen H&M, wordt vanaf vandaag uitgerold in Nederland en Oostenrijk. Het platform wil bijdragen aan een duurzamere modesector en is al sinds 2014 een succes in Zweden.
Miskoop gedaan tijdens de solden? U kunt kledingstukken met een waarde van minstens vijf euro voortaan ook in Nederland verzenden naar Sellpy, het Zweedse online verkoopplatform waarvan de H&M Group de meerderheidsaandeelhouder is. Naar eigen zeggen wil de keten zo bijdragen tot het verduurzamen van de modesector. “Ieder kledingstuk dat tweedehands wordt gekocht, helpt te besparen op waardevolle grondstoffen op aarde”, zegt Michael Arnör daarover, de Zweedse CEO bij Sellpy.”We willen iedereen stimuleren om duurzamer te leven.”
40 procent van de opbrengst
Het platform raadt na het verzenden van de kledij een adviesprijs aan (die u zelf desgewenst kan aanpassen), verzorgt de fotografie en plaatst het op de webshop. Wordt het kledingstuk verkocht, dan krijgt u 40 procent van de opbrengst. Dat aandeel stijgt als het om een stuk met een waarde van meer dan 50 euro gaat.
Sellpy bestaat al sinds 2014 in Zweden en is daar een succes. In Duitsland werd het eerder al uitgerold, nu volgen Nederland en Oostenrijk. Voor België staat er voorlopig nog geen lancering op de planning, lieten ze bij H&M België weten. De kledingketen zoekt al langer naar alternatieven voor de dalende inkomsten uit fysieke winkels, omdat er steeds meer online wordt geshopt. In juni raakte bekend dat H&M wereldwijd 170 winkels moet sluiten, waaronder ook twee in België, met name in Verviers en Charleroi. Recent nog startte de keten Singular Society op, een soort ‘Netflix voor kleren’.