Facebook wil volgend jaar een eigen smartwatch uitbrengen. Het toestel zal uitgerust zijn met twee camera’s die foto’s en video’s kunnen maken vanaf je pols. Dat beeldmateriaal kan je dan uploaden op allerlei Facebook-apps, zoals Instagram.
In het nieuws: In februari gingen er al geruchten rond dat Facebook zou werken aan een smartwatch. Hoewel het bedrijf officieel nog niets losliet, weet The Verge dat het snufje momenteel gepland staat voor de zomer van 2022. Facebook wil met zijn smartwatch duidelijk iets nieuw doen. Het toestel is voorzien van zowel een hartslagmonitor als twee camera’s.
Camera’s: De twee camera’s van de smartwatch doen allebei iets helemaal anders.
- Zo zou een camera op de voorzijde van het horloge voornamelijk dienen voor video calls.
- Op de achterkant zou er een 1080p-camera met autofocus te vinden zijn. Die kan losgemaakt worden van de montuur om te filmen.
- Volgens insiders zou Facebook ook samenwerken met andere bedrijven om voor die camera speciale houders/mounts te produceren die vastgemaakt kunnen worden aan bijvoorbeeld rugzakken.
- Video’s en foto’s die je maakt met de camera’s kunnen onmiddellijk geüpload worden op Facebook-apps zoals Instagram.
- Facebook-CEO Mark Zuckerberg wil het gebruik van smartwatches meer op dat van smartphones doen lijken en zijn platform zo verder uitbreiden.
Ondersteuning voor AR-brillen:
- Toekomstige versies van de smartwatches zouden een essentieel onderdeel zijn van Facebooks augmented reality (AR) brillen.
- Volgens Zuckerberg zullen die brillen op een dag even alomtegenwoordig zijn als smartphones.
- Facebook werkt momenteel samen met CTRL-labs om technologie te ontwikkelen die een computer kan besturen via polsbewegingen.
De smartwatch zou ook voorzien zijn van Long-Term Evolution-connectiviteit, wat betekent dat het horloge in bepaalde landen niet moet verbonden zijn met een smartphone om toegang tot het internet te hebben.
Het eerste model zou beschikbaar zijn in de kleuren wit, zwart en goud. Facebook hoopt in het eerste jaar zeker 100.000 van de horloges te verkopen. Dat zou een bijzonder bescheiden marktaandeel zijn. Apple verkocht in 2020 maar liefst 34 miljoen smartwatches.
Lees ook: ‘Smartwatches voldoen niet aan Europese privacynorm’
(mah)