Wat is Netflix van plan met de catalogus van Roald Dahl?

Netflix bevestigde woensdag een deal die in de lucht hing: de streamingdienst koopt het familiebedrijf dat de rechten beheert van de in 1990 overleden Britse kinderboekenschrijver Roald Dahl. De streamingdienst hoopt nieuwe videoversies te maken van klassiekers als “Sjakie en de chocoladefabriek” en “Matilda”, maar broedt ook op nog ambitieuzere plannen.

  • Met de overname van de Roald Dahl Story Company (RDSC), gerund door Dahls kleinzoon Luke Kelly, krijgt Netflix toegang tot een wereldwijde fanbasis. Het streamingbedrijf legt voor een onbekend bedrag – de overnameprijs bleef geheim – de hand op werken die de hele wereld aanspreken: de boeken van Roald Dahl zijn vertaald in 63 talen en waren al goed voor een verkoop van 300 miljoen stuks.
  • Het team rond Luke Kelly blijft aan boord van RDSC, dat nu een aparte divisie wordt binnen het streamingbedrijf. De alliantie bouwt voort op een partnerschap dat drie jaar geleden werd aangegaan tussen Netflix en de erfgenamen van de Roald Dahl. In november 2018 had de streamingdienst aangekondigd dat het zijn grootste successen zou bewerken tot animatieseries.
  • Twee projecten zijn momenteel in de maak: Netflix werkt, samen met onder meer Sony, aan een film op basis van de musical “Matilda” en er komt ook een serie die gebaseerd is op “Sjakie en de chocoladefabriek”. Dat laatste kinderboek – “Charlie and the chocolate factory” in het Engels – is al twee keer verfilmd, met in 2005 Johnny Depp als snoepmaker Willy Wonka.
Johnny Depp als “Willy Wonka” in 2005 – Isopix

  • In hun officiële mededeling valt op hoe Netflix en RDSC heel omzichtig omgaan met de vele cultuurbedrijven die de voorbije jaren al met Dahls werk aan de slag waren: “Vooruitkijkend zijn we verheugd om de nauwe werkrelaties voort te zetten die RDSC heeft opgebouwd met bestaande rechthebbenden, uitgeverijen, theater- en entertainmentpartners en vele anderen om de grote erfenis van deze geliefde verhalen te beschermen en te laten groeien.”
  • Netflix en Luke Kelly zeggen dat hun eerdere samenwerking de ogen opende voor “een veel ambitieuzere onderneming – het creëren van een uniek universum voor animatiefilms en live-actiefilms en tv, uitgeverijen, games, immersieve ervaringen, live theater, consumentenproducten en meer.”
  • Het lijkt er dus op dat Netflix met de Roald Dahl-figuren een wijdvertakt crossmediaal ecosysteem wil bouwen. Het streamingbedrijf belooft “nieuwe formats”, maar verzekert de fans dat alles in de geest van Dahls “tijdloze” werk zal gemaakt worden.
  • Met de kinderboekencatalogus heeft Netflix alvast een nieuw wapen verworven voor de intense streamingoorlog met concurrenten als HBO Max, Amazon Prime en Disney+.

Meer
Lees meer...