De coronacrisis heeft een zware impact gehad op de vervoersmaatschappij De Lijn. Het bedrijf zag niet alleen het aantal klanten fors afnemen, maar tekende ook een toename op van het aantal zwartrijders.
De coronapandemie heeft al vergaande gevolgen gehad voor het Belgische bedrijfsleven. Ook De Lijn ontsnapt niet aan de kwalijke gevolgen van de gezondheidscrisis. De vervoersmaatschappij telde vorig jaar 42 procent minder reizigers dan voor corona (2019).
De coronapandemie en de daarbij horende maatregelen hebben De Lijn vorig jaar opgezadeld met een verlies van 108 miljoen euro. Ann Schoubs, directeur-generaal bij De Lijn, verwacht dat het verlies dit jaar beperkt zal blijven tot 55 miljoen euro. De Lijn gaat er vanuit dat er in 2020 zo’n 20 procent minder mensen de bus, tram of metro zullen nemen. Gevreesd wordt dat op de langere termijn 10 procent van de pendelaars niet meer zal terugkeren.
Minder studenten pendelen met het openbaar vervoer
Schoubs zegt dat veel mensen nu voor de fiets kiezen als alternatief voor het openbaar vervoer. De Lijn stelde ook vast dat er veel minder studentenabonnementen werden verkocht in 2021. “We hebben dat onderzocht. Daaruit bleek dat heel veel studenten de bus hebben ingeruild voor de fiets”, klinkt het.
De Lijn wil naar eigen zeggen niet die mensen overtuigen om de bus te pakken. De vervoersmaatschappij richt haar pijlen op de autobestuurders. Het is de bedoeling om die groep aan te moedigen vaker een beroep te doen op het openbaar vervoer. De Lijn zal zich daarom dit jaar toespitsen op het verbeteren van de stiptheid van de bussen en het verschaffen van correcte up-to-date reisinformatie.
Meer zwartrijders
Nog een opvallende vaststelling van De Lijn: het aantal zwartrijders is toegenomen. Voor de coronacrisis lag het gemiddeld aantal zwartrijders onder de 10 procent. Nu ligt dat in landelijk gebied rond de 10 à 15 procent. In de steden loopt dat cijfer zelfs op tot 40 à 50 procent.
Volgens Schoubs is dat het gevolg van de coronamaatregelen. “Wanneer je achteraan moet instappen en naar het validatietoestel moet gaan, dan is dat op een volle bus of tram niet altijd motiverend”, laat ze weten in een reactie aan VRT NWS. “Ondanks het minder aantal reizigers zien we toch een groot aantal boetes die uitgeschreven zijn in 2021.” Het zwartrijden kostte de vervoersmaatschappij vorige zo’n 20 tot 30 miljoen euro.
(kg)