Het lijkt er meer en meer op dat de wereldwijde bevoorradingsproblemen de leveringen van grote aankopen – van koersfietsen over bedden tot auto’s – tot diep in 2022 en mogelijk zelfs tot 2023 parten gaan spelen. Voor een nieuwe auto kan de wachttijd zelfs oplopen tot meer dan 1 jaar.
Uit het beperkte gamma kiezen dat in voorraad is, of toch een bestelling plaatsen voor die specifieke sofa of koersfiets waar je van droomde, met het risico dat je maanden moet wachten? Dat is het dilemma waar veel consumenten voor staan bij hun grote aankopen, omdat de haperingen in de toeleveringsketen langer duren dan verhoopt.
In de meubelsector doen de lange levertijden zich vooral voor bij producten waar veel handenarbeid aan te pas komt. Vooreerst hebben sommige fabrieken in Oost-Europa de coronacrisis niet overleefd. Daarnaast hebben de productievestigingen die de crisis wel doorstaan hebben, te kampen met grote personeelstekorten als gevolg van Covidgerelateerde quarantaineregels. Een derde probleem: sommige onderdelen zijn niet beschikbaar, wegens problemen bij hun eigen leveranciers. Voor hout blijkt schaars te zijn.
Vier maanden wachten
“Zo stapelen de vertragingen zich in de keten op en blijft de nabije toekomst helaas onvoorspelbaar”, klinkt het bij verscheidene meubelwinkels. “Er zijn geen winnaars. Deze situatie is niet goed voor de klant, niet voor ons en ook niet voor onze meubelmakers.” Wachttijden van vier maanden of meer zijn geen uitzondering.
Kandidaat-kopers die de onzekerheid van lange wachttijden willen ontlopen, worden aangeraden een sofa of bed te kiezen dat al gestockeerd staat in de magazijnen in België. “Als het om bestellingen op maat gaat, geven we een richtdatum, maar we kunnen negatieve verrassingen niet uitsluiten”, zegt een meubelwinkel.
Een andere oplossing voor wie niet kan wachten is de tweedehandsmarkt, die voor verscheidene grote gezinsaankopen – waaronder auto’s – een heropleving kent sinds de coronacrisis.
“Niet alleen probleem van computerchips”
Volgens leasingmaatschappij Arval moet je vandaag nog steeds maanden, en soms meer dan een jaar, wachten op een nieuwe auto. Vaak wordt het tekort aan computerchips als schuldige aangewezen. Maar er zijn nog tal van andere vertragende factoren, zegt de studie-afdeling Arval Consulting.
“Naast de halfgeleidertekorten spelen onder meer een gebrek aan grondstoffen, de systeemprocessen binnen de autosector zelf, stijgende transportkosten en de geopolitieke spanningen met Rusland en China een rol.” Aluminium, magnesium, koper zijn schaarser geworden en ook veel kunststoffen zijn moeilijk te krijgen.
De autoconstructeurs waren jarenlang gewoon met just-in-time leveringen te werken. Dat breekt hen nu zuur op, omdat de leveranciers van halfgeleiders en andere componenten verbintenissen op lange termijn zijn aangegaan met andere sectoren. “We zullen dit tot diep in 2023 voelen”, zegt Yves Ceurstemont van Arval Consulting.
Duur containertransport
Het studiebureau Oxford Economics verwacht dat de bottlenecks en de talloze coördinatieproblemen in de wereldwijde toeleveringsketen zeker nog maanden zullen duren. Dat leidt niet alleen tot vertragingen, maar ook tot prijsverhogingen. De prijzen voor containervervoer vanuit China naar de rest van de wereld blijven immers op een hoog niveau hangen.
In september 2021 moesten Europese bedrijven acht keer meer betalen voor hetzelfde containertransport als voor de pandemie. De prijzen lijken sindsdien wat af te vlakken, maar liggen vandaag nog altijd ongeveer negen keer hoger dan het dieptepunt van juni 2020. De meeste waarnemers verwachten pas vanaf de tweede helft van 2022 een geleidelijke terugkeer naar “normale” prijzen voor containervervoer.
(kg)