De Amerikaanse carrier Delta Air Lines blijft het meest waardevolle merk uit de wereldwijde luchtvaart. De merkwaarde van het Amerikaanse concern moet worden geraamd op een bedrag van 7,3 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 27 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Brandfinance.
Tijdens de coronapandemie, waarbij internationale reizen grotendeels onmogelijk werden, dienden de merken van luchtvaartbedrijven over de hele wereld een aanzienlijk deel van hun waarde in te leveren. Vele landen hadden immers allerhande beperkingen op de mobiliteit opgelegd om een snelle verspreiding van het virus Covid-19 te verminderen.
Door de heropleving van de economie na de coronacrisis hebben veel luchtvaartondernemingen weliswaar opnieuw een grotere merkwaarde opgebouwd, maar de bedragen blijven nog altijd onder het niveau dat voor de uitbraak van de pandemie kon worden opgemerkt.
Klantentrouw
De onderzoekers merken op dat Delta Air Lines het voorbije jaar zijn voorsprong tegenover de concurrentie nog verder heeft kunnen opvoeren. “De Amerikaanse maatschappij heeft een aantal nieuwe initiatieven geïmplementeerd om tijdens een periode van een beperkte vraag de klantentrouw te bewaren”, wordt er opgemerkt.
“Onder meer werden zes nieuwe transatlantische routes geopend, waarbij bovendien ook nieuwe Europese standplaatsen werden geopend in Londen, Parijs en Amsterdam. Daarnaast heeft Delta ook geïnvesteerd in buitenlandse maatschappijen zoals Aeromexico, Virgin Atlantic, Korean Air en China Eastern. Die grotere internationale connectiviteit heeft de merkwaarde van Delta nog verder opgevoerd.”
“De luchtvaartindustrie wordt bovendien door de emissieproblematiek met een aantal uitdagingen geconfronteerd”, zeggen de onderzoekers nog. “Delta is echter een samenwerking gestart met de Europese vliegtuigbouwer Airbus om onderzoek te verrichten naar de ontwikkeling van vliegtuigen die door waterstof worden aangedreven, waardoor de uitstoot van koolstofdioxide zou moeten verminderen.”
“De overstap van conventionele vliegtuigbrandstof naar alternatieve bronnen kan de ecologische impact van de luchtvaartindustrie verminderen. Ook de collaboratie met Airbus heeft een positieve impact op de merkwaarde van Delta.”
Top tien
Op de tweede plaats in de rangschikking van Brandfinance staat American Airlines met een waarde van 6,3 miljard dollar, gevolgd door United Airlines (5,5 miljard dollar), Emirates (5 miljard dollar) en Southwest Airlines. Al deze maatschappijen behielden hun positie in de rangschikking.
Daarna volgen Air Canada (2,5 miljard dollar) en Lufthansa (2,4 miljard dollar), die in de rangschikking echter wel een positie wonnen. Dat gebeurde ten koste van de Chinese maatschappijen Air China (bijna 2,4 miljard dollar) en China Southern (2,3 miljard dollar). Het Japanse All Nippon Airways is met een waarde van bijna 2,3 miljard dollar wel een nieuwkomer in de top tien.
De sterkste groei werd opgetekend door de Spaanse maatschappij Iberia, die zijn merkwaarde met 36 procent zag oplopen.
(ns)