2022 was het jaar waarin de muzieksector weer kon normaliseren. Concertzalen waren volgeboekt, festivals werden opnieuw de feesten die ze hoorden te zijn. Muziekbeleving kon weer vooral samen. Maar naast die collectieve muziekbeleving waren er ook de meezingconcerten in de wagen met de autoradio, de ritten op de trein met de hoofdtelefoon, de met muziek gevulde huiskamer. Ook in 2022 was er absoluut geen gebrek aan nieuwe muziek, maar een overvloed. De 50 beste – volgens ons – singles die uit eigen land kwamen, geven we hier graag mee. De eerste 25 nummers krijgen een korte toelichting mee, onderaan staan alle 50 nummers verzameld in één playlist.
1. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – Blenda
“Go back to your country where you belong/Siri, can you tell me where I belong?/Go back to the country where you belong/Siri, can you tell if the road is long?”. Het zijn de eerste, best confronterende, tekstregels van Blenda van Charlotte Adigéry & Bolis Pupil. Het nummer is tekenend voor hun aanpak: Charlotte en Boris willen best maatschappijkritisch zijn en een nummer over racisme maken, maar dan wel op hun manier: met een knipoog, zonder de helaas voortdurende racismeproblematiek te minimaliseren. Het duo is genomineerd voor een flinke stapel van 8 MIA’s, één nominatie daarvan is voor de videoclip die bij het nummer hoort.
2. The Haunted Youth – Broken
Nog iemand die dit jaar sterk zijn eerste album uitbracht was The Haunted Youth. De groep brengt al even de ene na de andere sterke single uit – vorig jaar stonden ze ook tweemaal in onze top 50 – en in 2022 kwam daar ook een album bij. Op ‘Dawn Of The Freak’ stonden al een stevige handvol singles. Joachiem Liebens heeft ervoor gezorgd dat The Haunted Youth in zeer korte tijd een herkenbaar geluid heeft gekregen. Toch blijft hij daarbinnen verrassen. Op Broken klinkt de band steviger dan ooit en worden de gitaarlaagjes stukje bij beetje op elkaar gestapeld. Voor de liefhebbers is er ook een lange versie van dit nummer van zeven minuten (een aanrader), een bedroom version en een tape version.
3. BUN – Words Fall Short
Over gitaren die op elkaar worden gestapeld: BUN kan er ook wat van. Het is een minder bekende naam dan The Haunted Youth. Het is worstelen voor BUN om aandacht te krijgen, maar in 2022 werd het project van Brecht Vanvyaene toch door radiozender Willy opgepikt. Words Fall Short is een nummer dat we doorheen het jaar dicht bij ons hart gedragen hebben, want wie doorheen de muur van muziek luistert en ook de tekst aandacht geeft, beseft dat het een nummer is over verlies en rouw. Laat het, naast een geweldig nummer, ook een oproep zijn om het stigma op mentaal lijden op te heffen. Wie meer wil horen van BUN: ze brachten in mei de uitstekende plaat ‘Eases My Mind’ uit.
4. Pommelien Thijs – Ongewoon
Op een gitaar beuken of catchy elektronische tracks in elkaar boksen in een kunst, catchy popliedjes maken ook. De meest catchy popsong van dit jaar van Belgische bodem kwam van Pommelien Thijs. Ze had een buitengewoon sterk jaar en scoorde met Ongewoon zelfs een nummer 1-hit in de Ultratop 50 en het nummer werd op moment van schrijven al bijna zes miljoen keer gestreamd op Spotify. Het nummer draagt ook een boodschap met zich mee: laat iedereen zijn wie ze zijn. In de bijhorende clip kuste Pommelien Thijs met een ander meisje (gespeeld door Flo Windey), het was haar manier om het gesprek te openen naar geaardheid en in de interviews die op het succes van Ongewoon volgden deelde de zangeres en actrice dat ze zelf biseksueel is. Ooit moest Pommelien Thijs op zoek naar rolmodellen, nu is ze er zelf één.
5. Tamino – Fascination
Vier jaar na ‘Amir’ bracht Tamino in 2022 zijn tweede album ‘Sahar’ uit en die plaat was een bevestiging van het buitengewone talent van de Antwerpenaar. Hij slaagt erin om een nummer als Fascination doodeenvoudig te doen klinken, hoewel het dat niet is. Ook tekstueel blijft Tamino sterk. Fascination is onmiskenbaar een liefdesliedje, maar met een originele invalshoek: Tamino schrijft over hoe fascinerend het kan zijn om naar de wereld te kijken door de ogen van iemand anders, iemand door wie jij gefascineerd bent. Oftewel “Your fascination/has always fascinated me”.
6. Stromae – L’enfer
Het regende grote comebacks in 2022, want ook Stromae maakte er eentje en hij deed dat weer op geheel eigen wijze: met internationaal allure. Ergens helemaal in het begin van het jaar was Stromae te gast in het journaal van de Franse zender TFI. Daar, live in de studio, was Stromae vragen aan het beantwoorden toen hij plots begon aan wat zijn nieuwe single L’enfer bleek te zijn. Een nieuwe single, in primeur, live in het journaal: het was ongezien. Het bracht wat debat op gang over de rol van zulke journaals, maar het belangrijkste is dat dit moment en het bijhorende nummer eveneens het debat over mentale worstelingen een boost gaf. Stromae begon zijn nummer te brengen als antwoord op de vraag van het journaalanker of hij steun haalde uit muziek wanneer hij het zelf moeilijk had. Het nummer gaat dan ook over de zelfmoordgedachten waar Stromae de laatste jaren zelf mee worstelde.
7. Warhaus – Open Window
“And I’m not saying that I can’t live without you/But I’m a long way from figuring out how to”. Maarten Devoldere windt er geen doekjes om in de openingstrack van zijn nieuwe album. Een gebroken hart is helaas nog altijd de beste inspiratiebron en daarvan is ‘Ha Ha Heartbreak’, het eerste album van Warhaus in vijf jaar, een sprekend voorbeeld. Devoldere gaat er de strijd aan met zijn gebroken hart. In een prachtige bijna zes minuten durende comebacksingle laat Maarten Devoldere meteen weer de ambitie van Warhaus horen: in een minutenlange instrumentale outro waarin strijkers en piano een melancholisch duet aangaan bloeit de song helemaal open.
8. Meltheads – Naïef
Met Meltheads gebeurde er iets bijzonders in 2022, want de garagerockband uit het Antwerpse maakte een uitstapje naar het Nederlands. Het is gedurfd als je publiek gewend is dat je in het Engels zingt, maar het legde de band geen windeieren. Naïef ging meteen door naar de top van De Afrekening en terecht. Zanger Sietse Willems briest hier immers met een diepte als bij De Brassers en de intensiteit van een jonge Stijn Meuris.
9. De Mens – Broer
Nog meer Nederlandstalige muziek, maar dan van een band van wie het al wél even gewend zijn. De Mens bracht in 2022 hun twaalfde studioalbum ‘Broers’ uit en dat was een verrassend goeie. Op Broer laat de band zich horen zoals we ze maar zelden horen: ingetogen. De single doet meer denken aan het solowerk van Frank vander Linden dat een ingang heeft gevonden bij De Mens. De albumtitel ‘Broers’ was een ode aan vriendschap en broederschap. Broer kan niet anders dan een ode zijn aan één bepaalde broer.
10. STIKSTOF – SPIEGELBEELDEN
Op Rock Werchter dit jaar werd het programma op vrijdag in KluB C door elkaar geschud door de ontstoken amandelen van Sam Fender. Dat kwam goed uit voor STIKSTOF, die daardoor een langer slot kregen als opener in The Barn. Het is pas wanneer je STIKSTOF live ziet, dat je beseft hoe populair de hiphop-formatie is. In het najaar van 2021 brachten ze een nieuwe plaat uit – ‘Familie Boven Alles’ – en in juni van dit jaar nog eentje. Wel: STIKSTOF zijn jeugdidolen. Heel wat van de toegestroomde vloot aan jonge mensen stonden elk woord van elk nummer mee te rappen. Ze hebben bewezen dat ze weten hoe ze een tent moeten slopen, maar wanneer de mannen van STIKSTOF SPIEGELBEELDEN brengen is iedereen zeer stil. Het is STIKSTOF immers op z’n meest kwetsbaar, een nummer over het wegzinken in verslaving én de strijd ermee aangaan.
11. Shaka Shams – Black Metal Rebel
Shaka Shams was één van de winnaars van De Nieuwe Lichting in 2021. Deze Antwerpse rapper is hét bewijs dat Belgische muziek niet meer te onderscheiden is van internationale toppers. In Black Metal Rebel gaat Shaka Shams vol vooruit, en in minder dan 2,5 minuut is het nummer afgelopen en moet je even bekomen. We zijn zeer benieuwd naar meer en dat kan je zien op We Are Open in februari, de jaarlijkse viering van Belgische muziek in al zijn variëteit in Trix.
12. Berre – Say My Name
In datzelfde Trix gaf Berre dit najaar één van zijn allereerste zaaloptredens, als het voorprogramma van Charles. De jonge twintiger zong niet zo heel lang geleden gewoon nog covers voor TikTok in zijn garage in, maar toen begon het verlangen te groeien om eigen nummers te schrijven. Say My Name werd zijn eerste eigen single en die werd opgepikt. En serieus opgepikt: Berre werd gedraaid op zowat alle radiozenders, was zowaar te zien in Tien Om Te Zien én stond in De Afrekening én in de Ultratop 50. In die Ultratop 50 kampeerde hij maar liefst 22 weken en behaalde hij een plaats in de top drie. Op Spotify kan het nummer op moment van schrijven ruim 4,2 miljoen (!) streams op Spotify optekenen. Berre’s tweede single Better Off Alone doet het overigens ook uitstekend.
13. STIKSTOF – MOERAS
Een paar plaatsen hoger kwamen we STIKSTOF al eens tegen, maar de heren zijn productief. Dit jaar brachten ze opnieuw een plaat uit, ‘MOERAS’ getiteld. De titeltrack was één van de talloze hoogtepunten op het gelijknamige album en – de titel Moeras is een duidelijke verwijzing naar Brussel – bezingen ze uniciteit van Brussel, de moeilijkere kanten in alle verschillende buurten en deelgemeenten, maar wel met de liefde die alleen een insider kan voelen.
14. Warhaus – It Had To Be You
Ook een tweede keer Warhaus – en verderop overigens ook nog gewoon een derde keer, omdat het kan – maar dit nummer ligt muzikaal wel ver van Open Window. Waar dat nummer bedachtzaam en zorgvuldig was, draagt It Had To Be You meer een jachtigheid in zich, schuurt het meer. De ontspoorde trombone die in het nummer inbreekt en die je ook wel eens op een concert van Warhaus wel eens kan meemaken, maakt het helemaal af.
15. Sylvie Kreusch – Girls
Sylvie Kreusch speelde in 2021 een hoofdrol met haar album ‘Montbray’, maar dat ligt dus al even achter ons. De single Girls vergezelde ons wel nog tot in 2022 en verdient hier zijn plaats. Ze noemt het zelf haar vriendschapslied: ze schreef de tekst van het nummer in het Franse dorpje Montbray waar ze het gelijknamige album opnam. De lyrics kwamen tot stand samen met vrienden rond het vuur. Wij kiezen overigens voor de albumversie met a capella intro, die werd er helaas afgeknipt voor de radioversie.
16. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – Ceci N’est Pas Un Cliché
‘Topical Dancer’, de debuutplaat van Charlotte Adigéry en Bolis Pupul, werd zowel hier als internationaal goed ontvangen. Ook de optredens – waaronder een homerun op Rock Werchter – werden goed gesmaakt. Dat alles zou natuurlijk niet werken zonder de heerlijke mix van meeslepende elektronica, ironie en maatschappijkritiek die ze presenteren. Op Ceci N’est Pas Un Cliché – een nummer dat onlangs nog te horen was in de HBO Max-serie The Sex Lives Of College Girls – nemen Charlotte en Boris net die clichés op de korrel.
17. Milo Meskens – Something To Lose
Het hart van Milo Meskens is gebroken en dan mag dat gehoord worden. Something To Lose is het meest kwetsbare nummer dat de zanger al opnam: een eerste take met enkel en alleen piano. De thematiek is eenvoudig: is verliefd worden de pijn van het hartzeer waard wanneer het misloopt?
18. Kids With Buns – Waiting Room
Aan het begin van het jaar 2021 brachten Marie Van Uytvanck en Amber Piddington, die we intussen beter kennen als Kids With Buns, hun single Bad Grades uit. Sindsdien zijn ze ons blijven verwennen met mooie muziek. Waiting Room kwam er in het begin van 2022 en werd uiteindelijk ook de titel van hun eerste ep. Het nummer gaat over het geen energie hebben om wat dan ook te doen. Er werd vaak verwezen naar de talloze lockdowns die we hebben meegemaakt wanneer het over dit nummer ging, maar het zou ook over depressie of over een burn-out kunnen gaan. Het voor ons meest herkenbare zinnetje uit de tekst: “And a visit to the store is the only thing/That’s harder than staying awake.“
19. IKRAAAN – Dode Bloem
IKRAAAN bracht na de ep ‘Happy Pills’ uit 2019 dit jaar haar debuutalbum uit en dat was een heel bijzonder plaatje. De titel ‘Geestelijke Gezondheidszorg’ was niet mis te verstaan. IKRAAAN wilde met haar album de aandacht vestigen op het stigma dat nog steeds op mentale kwetsbaarheid ligt. Ze zingt zelf over haar moeilijkste tijden, over de tijden waar ze er eigenlijk liever niet meer wilde zijn. En ze zingt voor een toekomst waarin psychische hulp toegankelijker is voor wie het nodig heeft. Daar zijn we helaas nog lang niet, maar ‘Geestelijke Gezondheidszorg’ is wel een hele mooie plaat geworden die zowel tekstueel als muzikaal weet te raken. Op Dode Bloem houdt IKRAAAN het silmpel met enkel begeleiding van een gitaartje en een niet mis te verstane tekst: “Heel mijn leven is een dode bloem/geen lichtinval dus val ik om.“
20. Tamino – You Don’t Own Me
“Bezwerend” is zo een adjectief dat al te makkelijk gebruikt wordt wanneer het over Tamino gaat. Toch hebben we geen enkel ander woord gevonden dat beter past om You Don’t Own Me te beschrijven. Het was de derde single uit het album ‘Sahar’ en het bewijst dat Tamino een nummer niet vol hoeft te plamuren om de aandacht van de luisteraar vast te houden: een stem en subtiele muzikale begeleiding is meer dan voldoende.
21. Jan Verstraeten – CRY BABY
2022 was toch ook een beetje het jaar van Jan Verstraeten: helemaal in het begin van het jaar pakte hij uit met GOODBYE WORLD, een uitstekende single die ietsje verder nog in deze lijst te vinden is. In februari verscheen dan ‘Violent Disco’, de eerste plaat die Verstraeten uitbrengt onder de eigen naam. Die werd uitstekend ontvangen. Nu is de singer-songwriter, dichter en beeldend kunstenaar klaar om de grens over te steken naar Frankrijk. Je zou denken dat een naam als Jan Verstraeten zich niet leent tot internationaal succes, maar dat is dus niet zo. Eind 2022 speelde hij op het grootste showcasefestival in Frankrijk. CRY BABY is een melancholisch pareltje uit dat debuutalbum en de nieuwste single, die voorzien werd van een knappe videoclip. Het wordt hoog tijd om die ‘Violent Disco’ nog eens op te leggen.
22. Arno – La Verité
Net zoals elk jaar was ook 2022 een jaar van noodgedwongen afscheid. Zo moesten we ook afscheid nemen van Arno, een icoon van de Belpop en ver daarbuiten. Tot aan zijn laatste dagen bleef Arno aan nieuwe muziek werken, want de man ademde heel zijn leven muziek. Dat er dus ook in die laatste momenten muziek was, voelt erg juist aan. Het resultaat is te horen aan ‘Opex’, het album dat postuum werd uitgebracht. De single die die plaat aankondigde heette La Verité, een nummer waar Arno samen aan werkte met zijn zoon Felix Hintjens.
23. Brutus – Victoria
Victoria klinkt iets toegankelijker dan we van Brutus gewend zijn, maar dat is zeker geen slechte zaak. Op Studio Brussel vertelde de band dat ze al drie platen lang proberen om dit nummer ergens op te doen passen, op het nieuwe album ‘Unison Life’ is het dus eindelijk gelukt. Net omdat het nummer al zo lang meegaat, voelt het aan als melancholie voor de band: back to the old days. Voor de videoclip ging de band samen met cameraman Jonas Hollevoet op zoek naar alle plekken die voor hen bijzonder zijn, die plekken waar je het leven onbezorgd kan omarmen.
24. Jack Vamp & The Castle Of Creep – Felix The Cat
Jack Vamp & The Castle Of Creep is niet de bekendste naam in het Belgische muzieklandschap en als wij ons steentje kunnen bijdragen aan het veranderen daarvan dan zullen we die kans niet laten liggen. Felix The Cat is schaamteloos vrolijkmakend en verdomd aanstekelijk. We geloven niet dat er iemand bestaat die niet meteen weer op repeat duwt na dit drie minuten durende feestje.
25. Selah Sue – Try To Make Friends
Ook Selah Sue maakte een grootse comeback in 2022. Dat deed ze met ‘Persona’, haar eerste album in zeven jaar. Ze maakte er een aartsmoeilijke oefening: elke track werd geschreven vanuit een ander deeltje vanuit haar persoonlijkheid, in een poging om in ‘Persona’ haar volledige zijn aan het publiek te presenteren. Zelf noemde Selah Sue in interviews het sleutelnummer. Daarin zingt ze ook hoe ze probeert om haar eigen kwetsbaarheid en angsten probeert te aanvaarden. Op Radio 1 vertelde ze: “Ik vertel over al die verschillende persoonlijkheden met als doel om bevriend te worden met elk van hen.”