Australië vaardigt nieuwe wet uit die techgiganten dwingt om lokaal nieuws te financieren


In het kort

  • Grote technologiebedrijven worden gedwongen om lokale nieuwsorganisaties financieel te ondersteunen.
  • Bedrijven met een jaaromzet van meer dan 250 miljoen Australische dollar moeten commerciële afspraken maken met media-entiteiten of worden geconfronteerd met hogere belastingen.
  • De nieuwe regels verplichten techbedrijven om betalingen te doen, zelfs als ze er niet in slagen overeenkomsten te sluiten met uitgevers.

De Australische regering is van plan om nieuwe regels in te voeren die grote technologiebedrijven verplichten om lokale nieuwsorganisaties financieel te ondersteunen. Dit initiatief volgt op een baanbrekende wet die in 2021 werd aangenomen en die tot doel had techgiganten zoals Meta en Google te dwingen om een vergoeding te betalen voor het hosten van nieuwscontent op hun platforms.

Eerder dit jaar kondigde Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, aan de betalingsovereenkomsten met Australische nieuwsbedrijven niet te verlengen, waardoor de spanningen met de wetgevers escaleerden. De aankomende regelgeving zal bedrijven met een jaaromzet van meer dan 250 miljoen Australische dollar verplichten om commerciële afspraken te maken met media-entiteiten of geconfronteerd worden met hogere belastingen. Hoewel specifieke details nog in ontwikkeling zijn, vallen platforms zoals Facebook, Google en TikTok binnen het bereik van deze regeling.

Regelgeving

Meta toonde zich bezorgd dat de aanpak van de overheid neerkomt op “het belasten van de ene industrie om een andere te subsidiëren”. In tegenstelling tot het vorige model, zal dit nieuwe kader, aangeduid als de News Bargaining Incentive, techbedrijven verplichten om betalingen te doen, zelfs als ze er niet in slagen om overeenkomsten te sluiten met uitgevers.

Stephen Jones, de zogenaamde Assistant Treasurer binnen de Australische regering, benadrukte dat digitale platforms aanzienlijke financiële voordelen uit Australië halen en een maatschappelijke en economische verplichting hebben om bij te dragen aan de toegang van Australiërs tot kwaliteitsjournalistiek. De vorige News Media Bargaining Code vergemakkelijkte de onderhandelingen tussen nieuwsorganisaties en techgiganten, maar verplichtte bedrijven als Facebook en Google ook om aanzienlijke bedragen te investeren in lokale digitale inhoud.

Reactie van de industrie

Deze code probeerde de vermeende machtsongelijkheid tussen uitgevers en techbedrijven aan te pakken en de financiële verliezen van traditionele mediakanalen als gevolg van de dominantie van digitale platforms te beperken. Toen de overeenkomsten die in het kader van deze regeling waren gesloten echter hun vervaldatum naderden, kondigde Meta aan deze niet te willen verlengen, wat resulteerde in een inkomstenverlies van naar schatting 200 miljoen Australische dollar voor Australische uitgevers.

Meta verklaarde dat het had besloten om zijn speciale nieuwstabblad op Facebook in Australië af te bouwen en zijn middelen elders in te zetten. Ze beweerden dat mensen Facebook voornamelijk gebruiken voor niet-nieuwscontent, waarbij nieuws minder dan 3 procent uitmaakt van wat gebruikers wereldwijd op hun feeds tegenkomen. Deze aankondiging leidde tot een krachtige reactie van de regering van premier Anthony Albanese, die de actie van Meta een “fundamentele schending” van haar verantwoordelijkheid tegenover Australische gebruikers vond.

Zorgen en tijdlijn

Er werd bezorgdheid geuit dat de afwezigheid van nieuwscontent zou kunnen leiden tot de verspreiding van verkeerde informatie. Het nieuwe belastingmodel staat gepland voor januari 2025 en zal formeel van kracht worden bij de hervatting van het parlement in februari. De regering houdt vol dat deze regeling is bedoeld om techbedrijven in staat te stellen Australische journalistiek te financieren in ruil voor belastingvoordelen, in plaats van inkomsten te genereren.

Meer
Lees meer...