Nike brengt voor het eerst een hoofddoek voor vrouwelijke moslimsporters uit. Dat is ook een statement van het bedrijf, want over het dragen van hijabs tijdens het sporten, is een hoop controverse.
Nike kwam in februari nog met een nieuwe campagne die “Equality” heet. Het bijbehorende filmpje met daarin onder anderen Alicia Keys, Lebron James en Serena Williams, werd tijdens de Grammy’s gelanceerd. “Hier word je beoordeeld op je acties, niet je uiterlijk of overtuigingen”, zegt Lebron James daarin. “Gelijkheid moet onbegrensd zijn en kansen mogen niet discrimineren.”
Jaar
Het bedrijf zegt een jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van de hijab, een traditionele hoofddoek die haar, hals en schouders van moslima’s bedekt als zij zich buitenshuis begeven.
De sport-hijab is gemaakt van een speciale, lichte stof met een verlengde achterkant zodat hij op zijn plek blijft.
Niet alle sportbonden staan te trappelen bij het idee dat sporters hem gaan dragen. De wereldbasketbalbond FIBA ligt onder vuur omdat basketbalsters geen hoofddoek mogen dragen bij internationale wedstrijden.
Voetbalbond FIFA heeft het verbod in 2014 opgeheven. Op het WK voor vrouwelijke teams onder 17, vorig najaar in Jordanië, droegen speelsters voor het eerst hoofddoeken op een internationaal toernooi.
De Amerikaanse schermster Ibtihaj Muhammed, die vorig jaar op de Olympische Spelen in Brazilië brons haalde, was de eerste Amerikaanse sporter die in het strijdperk trad met een hoofddoek.
Rostom
Atlete en Nike+ Run Club Coach Manal Rostom uit Egypte is één van de eersten die de Nike Hijab Pro zal testen. Wat volgens haar een groot probleem is voor vrouwen uit het Midden-Oosten, naast conservatieve waarden en religie, is dat het simpelweg in veel delen van het Midden-Oosten veel te warm is om buiten te kunnen sporten.
Rostom zal Nike’s eerste Hijab van het lichtgewicht en ademende materiaal mesh gaan testen. Ze postte ook vol enthousiasme de volgende foto van de eerste hijab-ijsdanseres ter wereld: