Als je als jongere een offerte vraagt voor een autoverzekering, dan geloof je vaak je ogen niet als je jouw premie bekijkt. Voor jongeren is het echt moeilijk om aan een betaalbare autoverzekering te komen. Wij legden dit voor aan Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen. En zij geven een aantal tips voor wie zijn eerste autoverzekering gaat afsluiten.
“Een eerste tip”, zo zegt de persverantwoordelijke van Assuralia Peter Wiels, “is om een kleinere, bescheiden (tweedehands)auto te nemen. Auto’s met een lager vermogen zijn minder krachtig, en zullen dus minder ongevallen teweegbrengen, en al zeker minder zware. Daardoor zijn de premies een pak lager.” Laat die goedkope tweedehands-BMW dus maar bij de dealer staan, want ondanks de lage aankoopprijs zal je premie nog hoog zijn omwille van het vermogen van de auto.
Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken
Eens je je auto hebt gekozen, is er één grote, belangrijke tip. “En die geldt voor iedereen, maar is nog extra belangrijk voor jongeren”, legt Wiels uit, “en dat is: vergelijken.” Al is de meest logische keuze om gewoon bij de verzekeraar te blijven waar je ouders ook verzekerd zijn. Wiels beaamt dit: “Als nieuwe chauffeur weten verzekeringsmaatschappijen niets over jou. Het is dan het beste om bij de maatschappij te blijven waar je ouders ook zitten, omdat zij toch al kennis hebben over je familie. Daardoor zal je meer kans hebben op kortingen en dus op een voordeliger tarief.”
Doe je dat niet, dan kom je dus als onbekende en nieuwe bestuurder binnen bij een maatschappij. “Dan wordt je vaak geweigerd, ofwel rekenen ze een veel hoger tarief aan omdat je geen kortingen krijgt”, weet Wiels. Maar dan nog raadt hij aan om zoveel mogelijk maatschappijen aan te spreken. “Als ik naar een andere verzekeraar wil overstappen, spreek ik toch minstens drie à vier maatschappijen aan.”
Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken dus. Maar daar wringt blijkbaar net het schoentje bij de jongeren. “Een paar jaar geleden, toen Johan Vande Lanotte minister van economie was, is er een studie uitgevoerd naar de hogere tarieven voor jongeren. Er werd inderdaad wel geconcludeerd dat het voor jongeren heel duur is, maar jongeren doen blijkbaar ook heel weinig moeite om te gaan vergelijken. Uit de studie bleek dat jongeren slechts één of twee verzekeraars aanspreken voor hun eerste autoverzekering”, vertelt Wiels. “Dat kan dus niet.”
Op naam van de ouders?
Sommigen opteren ervoor om de auto op naam van de ouders te zetten. Dat kan, maar de situatie moet wel kloppen. De verzekeringsmaatschappij moet weten wie de hoofdbestuurder is en wie daarnaast een courante bestuurder is. “Mocht dat niet kloppen, dan zijn daar geen directe straffen voor. Maar bij een ongeval moet er wel goed beseft worden dat de verzekeraar de kosten kan recupereren bij de familie”, waarschuwt Wiels.
Stel dat je een van je ouders als hoofdbestuurder in de polis zet en jij als courante bestuurder om de prijs wat te drukken, dan kan dat grote gevolgen hebben als jijzelf eigenlijk altijd met de auto rijdt. “Als er echt valse informatie wordt gegeven, kan het zijn dat het contract onwettig is. Dat is enkel als het opzettelijk is, wat natuurlijk moeilijk is om aan te tonen”, relativeert Wiels. “Maar bij een zwaar ongeval, denk aan een ongeval met gewonden en dus hoge ziekenhuiskosten, dan moet je wel weten dat je daar jaren voor zal moeten werken om dat af te betalen.”
“Grote risico’s dus. En het is trouwens ook niet solidair”, gaat hij verder. “Je betaalt eigenlijk te weinig. Als er een ongeval is, zal er betaald worden met de premie van de anderen. Je bent dan dus helemaal niet solidair bezig.”
Hoge premie gerechtvaardigd
Zelfs met een kleinere auto en na vele vergelijkingen kan de premie nog torenhoog liggen voor jongeren. Dat beaamt ook Wiels, als is er wel nuance nodig: “Eigenlijk is de premie nog laag als je kijkt naar het risico. De premie ligt in principe nog te laag in vergelijking met het vele hogere risico bij jongere chauffeurs. Zo hebben jonge mannen, tussen 18 en 25 jaar oud, 4 tot 5 keer meer ongevallen dan anderen. Die hoge premie is dus wel gerechtvaardigd”, zegt Wiels
Al is het wel een gekend probleem. “De regering en de verzekeringsmaatschappijen denken hier wel over na. Een speciaal tarief invoeren is hier een mogelijkheid. Dat is een tiental jaar geleden al eens voorgesteld, maar dat is toen mislukt. De bal ligt hier echter in het kamp van de regering en de minister.” Het blijft dus wel een issue, al moeten we geen oplossing verwachten op korte termijn. “Wij sluiten niet uit dat er op middellange termijn iets aan zal veranderen, maar het is niet dat er al iets concreets op tafel ligt”, sluit Wiels af.