Iedereen heeft wel enkele ergernissen op Twitter. Velen vinden 140 tekens te weinig. Voor anderen is het dan weer storend dat hun account volledig privé of volledig openbaar moet staan. Mastodon is een nieuw sociaal netwerk dat hier een oplossing voor biedt. De website is zo populair dat je je momenteel niet kan inschrijven omdat het sociaal medium de vraag niet aankan. Welkom in de strijd tussen een blauw vogeltje en een prehistorisch dier.
Mastodon is opgericht door een 24-jarige en laat je toe om een account te maken waarmee je anderen volgt, hun updates kan bekijken. Die statusupdates heten ’toots’. Klinkt bekend? Het lijkt op twitter maar het is geen twitter.
Langere berichten en betere privacycontrole
Een heel belangrijk verschil is een betere privacycontrole. Zo kan je kiezen welke ’toots’ iedereen kan zien en welke “toots” enkel voor je volgers bedoeld zijn. Die volgers moeten vragen om je te volgen. Op Twitter zit dat dus anders: ofwel is je account openbaar en kan iedereen je volgen, ofwel is je account privé en kunnen enkel toegestane volgers je tweets zien.
Ook de lengte van de ’toot’ is anders dan de lengte van de tweet. Zo is een toot maximum 500 tekens lang. Een tweet bestaat uit maximum 140 tekens. Mensen kunnen op Mastodon bepaalde berichten ook taggen met een ‘content waarschuwing‘. Dat verbergt het bericht automatisch tot de gebruiker die de inhoud wil zien aanvinkt om de inhoud te zien.
Niet commercieel
Op vlak van uiterlijk heeft Mastodon iets weg van Tweetdeck. Dat is een applicatie van Twitter waar je een beter overzicht hebt over wat er op Twitter gebeurt. Verder werkt Mastodon met een opensourcesoftware. Dat wil zeggen dat de software op een eenvoudige manier door gebruikers kan aangepast worden.
Mastodon wil zich profileren als “anders dan andere sociale media”. Ze profileren zich als ‘niet commercieel‘. Het is dus niet de bedoeling dat er geadverteerd wordt op de website.
Mastodon heeft nu al meer dan 40.000 gebruikers. Momenteel kan je geen account aanmaken omdat de vraag zo groot is, dat ze die vraag niet aankunnen. Op het eerste zicht lijkt het nieuwe sociale medium de underdog in de strijd tussen het vogeltje en het prehistorisch dier. Maar dat kan maar schijn zijn.Klaar met commerciële platforms als Facebook? Neem dan eens een kijkje op Mastodon. Hier is een korte introductie :https://t.co/06C8AIqu5o pic.twitter.com/vIMfGTweQu
— Paulus Veltman (@paulusveltman) 4 april 2017
Het gaat hard met het aantal nieuwe gebruikers op Mastodon (groen) en aantal berichten (oranje)… pic.twitter.com/4egksp4adF
— Frank Meeuwsen (@frankmeeuwsen) 4 april 2017