Na een lange aanloop is het dan eindelijk zover: op 18 september zullen de opnames van ‘The Irishman’, de volgende film van Martin Scorsese, starten. In een interview met Deadline vertelde Robert De Niro – die voor het eerst sinds 1995 nog eens in een film van Scorsese te zien zal zijn – waarom de deal met Netflix, waardoor ‘The Irishman’ niet in de cinema zal komen, de beste optie was voor die film.
Er is alvast meer dan één reden om uit te kijken naar The Irishman, die volgens het huidige schema ergens aan het staartje van 2018 zou moeten verschijnen. In die film verzamelt Scorese (74) immers een hoop getrouwen rondom zich. Hij werkt voor het eerst in 23 jaar weer samen met Robert De Niro en Joe Pesci komt zelfs speciaal voor Scorsese uit acteerpensioen en zal zijn eerste rol in 8 jaar spelen.
Ook Harvey Keitel doet mee én The Irishman wordt ook de eerste samenwerking tussen Martin Scorsese en Al Pacino. De twee wilden al langer samenwerken: Scorsese overwoog hem al voor een grote rol in The Departed en wilde hem ook Frank Sinatra laten spelen in een ondertussen begraven biopic over die zanger, maar telkens kwam er iets tussen.
Digital de-aging
The Irishman zal flink wat gaan kosten omdat Scorsese met speciale digitale verjongingstechnieken wil werken om de personages een verhaal te kunnen doen doorkruisen dat veertig jaar omspant zonder van acteur te moeten wisselen. De Engelse term voor die wonderlijke ingreep: ‘digital de-aging’.
Dat technisch snufje heeft ook een prijskaartje en dat is de voornaamste reden waarom The Irishman op de beste plaats zit bij Netflix, vertelde Robert De Niro in een interview met Deadline.
“Ze willen het echt op de best mogelijke manier doen, beter dan het ooit in film te zien is geweest”, zei De Niro. “We beginnen met de scènes waarvoor we er het jongst moeten uitzien en gaan dan gaandeweg verouderen. Op die manier zitten we het dichtst bij onze echte leeftijd als we de laatste scènes opnemen.”
Oorspronkelijk zat The Irishman bij Paramount Pictures, maar zij konden de benodigde financiën niet vrijmaken.”We hadden het geld nodig om dit goed te doen”, zei hij nog tegen Deadline. “In de traditionele filmbuisness was het gewoon niet realiseerbaar.”
Silence, de film die Scorsese in 2016 draaide en in België in februari in de zalen kwam, kostte 50 miljoen dollar en wist wereldwijd maar 23 miljoen op te halen. Niet elke studio staat nu dus te springen om het nieuwe project van Scorsese te financieren, want in de buisness geldt dat een regisseur maar zo winstgevend is als zijn laatste film.
Dag na de Emmy’s
De film is gebaseerd op het true-crime boek I Heard You Paint Houses van Charles Brandt en gaat over Frank ‘The Irishman’ Sheeran (de rol van Robert De Niro) die in talloze interviews tegen schrijver Charles Brandt heeft verteld hoe hij meer dan vijfentwintig aanslagen voor de maffia heeft gepleegd, waaronder de moord op de bekende vakbondsleider Jimmy Hoffa.
De shoot van The Irishman start 18 september (“de dag na de Emmy’s”) en er wordt momenteel nog gemikt op een release eind 2018.