Technologische vooruitgang verbieden, dat is wat minister van Media (of is het Medialaan?) Sven Gatz wil doen. De Vlaamse liberaal heeft het plan opgevat om nieuwe regeltjes te gaan opleggen: reclame doorspoelen wil hij verbieden voor de consument. Het is vooral een cadeau voor Medialaan, die in onderhandelingen zitten met Telenet en Proximus.
Steeds minder mensen kijken nog ‘klassiek televisie’: thuiskomen, de zender aanzetten, en heel de avond blijven kijken. Dat ondermijnt dan ook het klassieke reclamemodel voor televisie: mensen kijken gewoon steeds minder naar de reclameblokken die tussen de programma’s door lopen.
Een uitdaging door nieuwe technologie. Net zoals smartphones, tablets en laptops steeds meer papier als drager vervangen en daardoor een nieuw businessmodel nodig is.
Maar de minister van Media Sven Gatz (Open Vld) heeft nu het plan opgevat om die technologie dan maar te verbieden, om zo de grote spelers in de televisiewereld te gaan redden. Of toch hun oud businessmodel wat langer in stand te houden. Een wel heel vreemde redenering: alsof je consumentengedrag kan tegenhouden door een service te gaan verbieden.
Schoothondje van Van Thillo
Uiteraard draait het daar niet om, het draait om lobbying, om miljoenen euro’s winst of verlies door die maatregel. De discussie over uitgesteld kijken is een heel langlopend conflict tussen twee machtige spelers: Medialaan, met als eigenaar de assertieve Christian Van Thillo, en anderzijds Telenet, met grote baas John Porter. Medialaan, en eigenaar De Persgroep, willen al heel lang dat het uitgesteld kijken aan banden gelegd wordt. Of dat minstens Telenet veel meer terugbetaalt aan Medialaan om al die programma’s te maken en televisiezenders te voorzien op de bakjes van Telenet en Proximus.
Gatz zet zich nu dus radicaal aan de kant van Medialaan en Van Thillo. Niet de eerste keer in mediadossiers, zo zeggen waarnemers. Maar het is wel ongezien dat de minister van Media dat zo opzichtig doet. Want de hele redenering loopt krom. De grote spelers willen “een oplossing” voor “het probleem” van uitgesteld kijken.
Adblockers ook dan maar verbieden?
Alleen is dat net zoals adblockers voor online reclame: consumenten verplichten om toch naar online reclame te kijken heeft geen enkele zin. Het grote verschil is dat met de bedrijven achter adblockers moeilijk te onderhandelen valt. Met Telenet gaat dat natuurlijk wel, daar kan je miljoenen gaan eisen, als je Van Thillo bent.
In die onderhandeling breekt Gatz nu in. Want als Medialaan en Telenet er niet uit raken, wil hij naar eigen zeggen “zelf ingrijpen en via een decreet vastleggen dat je reclame niet meer kunt doorspoelen”, zo verklaart hij aan De Morgen. Het cadeau aan het adres van Medialaan kon moeilijk groter. Dat de Vlaamse televisiekijker comfort verliest, ach, wie maalt daarom? Dat voorstel doet Gatz overigens vanuit Silicon Valley, waar hij blijkbaar op bezoek is bij een aantal innovatieve spelers.
Maar de liberaal ziet dus in extra regels en wetten een oplossing om technologie die consumenten helpt tegen te houden. Vreemde lessen om te trekken vanuit de VS.