Parijs overweegt om openbaar vervoer in de stad gratis te maken

Binnenkort kunnen de inwoners van Parijs misschien gratis het openbaar vervoer gebruiken. Dat is toch wat de Parijse burgemeester Anne Hidalgo wil. Maar de kosten hiervoor zouden waarschijnlijk op de schouders van de belastingbetaler komen. Het doel van gratis openbaar vervoer is om de luchtvervuiling in de stad te verminderen.    

Uit een studie van Eurostat uit 2015 is gebleken dat de Franse hoofdstad één van de meest gebruikte openbaar vervoersnetwerken van Europa heeft. Meer dan 60 procent van de Parijse bevolking neemt (bijna) dagelijks de metro, bus of trein om zich te verplaatsen in de stad. Hier wil de socialistische burgemeester op verder gaan en ze heeft nu plannen voor een studie aangekondigd die de mogelijkheden van gratis openbaar vervoer in Parijs moet onderzoeken.

Ondertussen heeft Hidalgo al andere maatregelen ingevoerd om de luchtvervuiling in de stad te verminderen. Zo zullen vanaf 2020 alle benzine- en dieselwagens gebannen worden uit de stad. Er zijn ook extra fietspaden bijgekomen en worden enkele grote wegen langs de Seine omgebouwd tot openbare parken.

Andere Europese steden

Hidalgo volgt met deze plannen het voorbeeld van enkele andere Europese steden. In de Estse hoofdstad Tallinn is er al gratis openbaar vervoer voor de inwoners en ook enkele kleinere Franse steden hebben gratis bussen. Ze kijkt vooral naar de plannen die Duitsland heeft om openbaar vervoer gratis te maken in steden waar de luchtvervuiling het grootst is, zoals Bonn en Essen.

Reactie

Er kwam reactie uit conservatieve hoek van Valerie Pecresse, die de voorzitter is van de openbaar vervoersautoriteit in de regio van Parijs en Ile-de-France. Volgens haar zullen de kosten voor het gratis openbaar vervoer op de schouders van de belastingbetalers komen. In haar reactie gaat ze verder dat het nu vooral de prioriteit is om het bus- en metronetwerk te moderniseren. Het geld dat daarvoor gebruikt wordt komt nu voor een groot deel uit de verkoop van de tickets. Die verkoop brengt jaarlijks bijna 3 miljard euro op.

Hidalgo wil met de plannen openbaarvervoer promoten en auto’s bannen. Om het te verbeteren wil ze het netwerk verder uitbreiden en meer comfortabel maken. Het is niet duidelijk of haar voorstel enkel geldt voor de 2,2 miljoen inwoners van de stad of voor alle 12 miljoen mensen die in Ile-de-France regio wonen.

Meer
Lees meer...