Het voorbije jaar heeft Japan 28,7 miljoen toeristen geregistreerd. Dat vertegenwoordigde een toename met ongeveer 20 procent tegenover het jaar voordien. Tegenover vijf jaar geleden, toen 10,4 miljoen bezoekers werden gemeld, is er zelfs sprake van bijna een verdrievoudiging. Daarmee heeft Japan volgens consulent McKinsey één van de snelst groeiende toeristische sectoren van de hele wereld.
Het land presteert daarmee ook veel beter dan oorspronkelijk was gehoopt. Japan maakte immers tien jaar geleden bekend tegen het eind van dit decennium jaarlijks 20 miljoen bezoekers te willen ontvangen.
Visa
De sterke prestaties van de Japanse toeristische industrie hebben verschillende verklaringen. Eerst en vooral is er de invloed vaan de relatief zwakke yen die ongeveer 10 procent in waarde verloren heeft tegenover de Amerikaanse dollar.
Het is voor reizigers ook veel gemakkelijker om een reisvisum voor Japan te krijgen en dat kwam vooral de interesse van Chinese toeristen, voor Japan een bijzonder belangrijke doelgroep, ten goede.
Ook de komende jaren zal die trend verder aanzetten volgens André Andonian, Japan-expert bij McKinsey. Onder andere door de Olympische Spelen in Tokio en de World Cup Rugby in Japan. Ook de G20 komt volgend jaar naar Japan.
Momenteel droomt Japan ervan om tegen eind 2020 zo’n 40 miljoen toeristen per jaar te mogen ontvangen. Er wordt daarvoor vooral gekeken naar interesse van andere continenten omdat vorig jaar meer dan twee op drie toeristen uit Zuid-Korea of China kwamen.