Nog snel naar het station, Uber bellen natuurlijk, maar in de grootste stad van Vlaanderen ben je er momenteel nog aan voor de moeite. Daar komt blijkbaar toch verandering in, want Uber schijnt op zoek te zijn naar chauffeurs. Blijft de vraag of de wetgeving ook zal volgen.
Tien miljoen Uber-taxiritten per dag, wereldwijd, maar geen enkele daarvan wordt uitgevoerd in Antwerpen, en nochtans kan het. Nu begint het er ook op te lijken dat Uber zijn netwerk zal uitbreiden naar ’t Stad. Verschillende chauffeurs zeggen aan Gazet Van Antwerpen dat ze aangesproken werden door Uber, met de vraag om voor hen te komen werken. In principe kan het nu al, maar ideaal gesproken komt er ook een wetswijziging. Ongeveer de helft van de taxichauffeurs is momenteel zelfstandig in dienst, en zou dus vlotjes kunnen overstappen.
De wet blijft achter
Voor startende chauffeurs is het een aantrekkelijk idee: tot 3.5 euro per kilometer en relatief weinig investeringen. Het blijft een risico, maar je hoeft er geen dure licentie voor te kopen, zoals in Brussel. Maar de wet, die blijft nog steeds achter. En dat is een probleem voor Uber: de EU classificeerde de dienst als taxibedrijf, niet als netwerkplatform. Chauffeurs die de wet schenden, kunnen dus in de problemen komen en dat maakt het moeilijker om voldoende auto’s te kunnen inzetten.
Het probleem zit ‘m hier: je kan perfect, als Vlaamse chauffeur (want de wetgeving is anders in Brussel en Wallonië), een vergunning voor Verhuur van Voertuigen met Bestuurder (VVB) krijgen. Wat is dat precies? Stel je er een limousine of roze Hummer voor vrijgezellenfeestjes bij voor, maar je kan het in principe ook gewoon met je Volkswagen polo. Geen probleem dus voor Ubers, zou je denken, maar er is één catch. Je moet een wagen namelijk wel voor drie uur boeken. In ruil staat er geen taximeter.
Competitie
Dat probleem weten de meeste Vlaamse chauffeurs blijkbaar wel te omzeilen, maar om echt de sprong te wagen, zou de wet moeten aangepast worden. Daar spreekt Ben Weyts, Vlaams minister voor Mobiliteit (N-VA) ook al even van, maar de taxisector is bang. Logisch: Uber is een machine die de taximarkt zou openspelen en veel competitie veroorzaken.
Vraag is of dat niet nu al het geval is: in principe kan Uber, die nu duidelijk nog even wachten op een versoepeling van de wet, zo de baan op. In alle landen waar het platform zich heeft opengesteld, zijn ze er ook in geslaagd om Ubers in te zetten.
Of de dienst daarmee in Antwerpen opgestart zal worden, is daarmee nog niet gezegd. “Wij hoeven niet te rekruteren, chauffeurs komen vanzelf naar ons”, dus aan de goodwill van de chauffeurs ligt het niet. Maar volgens woordvoerder Daniel Byrne “zijn er momenteel geen plannen om in Antwerpen te starten.” Toch nog even een gewone taxi nemen dus.