Zijn er regels over hoe we ons moeten gedragen op sociale media? Nu doen we maar wat en dat zorgt soms voor hevige discussies. We weten wel wat tafeletiquette is en dat passen we dan ook toe. De regels die je volgt, kunnen verschillen per situatie en dat is ook zo voor de verschillende sociale mediaplatformen.
Bijna iedereen is actief op sociale media en post of reageert van alles, maar wat je zegt of doet kan soms nefaste gevolgen hebben. Wij vroegen aan Bert Pieters van MediaWijs het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid of er zoiets bestaat als etiquetteregels voor sociale media.
Vrienden met iedereen
“Etiquette is iets vaag, je kan het een set richtlijnen noemen die we moeten volgen. Vanuit MediaWijs proberen wij enkele suggesties te geven”, zegt Pieters. Omdat er niet echt regeltjes zijn, moeten we zelf voor moderator spelen en dat is net wat het zo moeilijk maakt. “De droom van sociale media is om met iedereen in contact te komen en ‘vrienden’ te zijn, een positieve vibe. Maar er heerst nu vooral een negatieve toon op sociale media”, gaat hij verder.
Er is nood aan etiquette en er moeten gatekeepers zijn die ervoor zorgen dat de regels nageleefd worden. Er heerst een negatieve sfeer en er wordt steeds meer haat uitgesproken. “Nu worden alleen zware overtredingen offline gehaald door de platformen zelf.” Het gebrek aan regels zorgt voor frustraties en daardoor is er steeds meer ‘haatspraak’. De positieve sfeer die sociale media voor ogen hadden is verdwenen.
Alles wat je post is zichtbaar
Volgens Pieters moeten we meer gaan nadenken over hoe we zelf behandeld willen worden op sociale media en dat dan ook toepassen bij wat we zelf posten of hoe we reageren. Zo kunnen posts of reacties nefaste gevolgen hebben. “Alles wat je post en wat voor meerdere mensen zichtbaar is, is zoals alles openbaar maken”, benadrukt Pieters. Door de komst van sociale media is de grens tussen privé en werk, hou er dus rekening mee dat ook je (toekomstige) baas ook wel eens je online profielen kan bezoeken.
Je bouwt dus een online imago op en daar zou er meer uitleg over moeten gegeven worden. “De jongere generatie heeft alles zelf wat moeten uitzoeken. Het is vooral de oudere generatie die het er moeilijk mee heeft”, zegt Pieters. Volgens MediaWijs zou er een meer algemenere bekendheid moeten zijn van de regels. Er moet meer informatie over gegeven worden in scholen.
Facebook is anders dan Twitter
Facebook heeft ongeveer 1,86 miljard actieve gebruikers, Twitter zo’n 330 miljoen, 800 miljoen mensen gebruiken Instagram en zo’n 500 miljoen mensen zijn geregistreerd op LinkedIn, waarvan zo’n 2 miljoen in België. De sfeer en de toon van communicatie is anders op elk van deze platformen. Als we iets posten moeten we rekening houden op welk platform we dat doen en moeten we ons daaraan wat aanpassen.
Wat we posten en hoe we reageren heeft volgens Pieters te maken met de openbaarheid van het platform. Zo is Facebook persoonlijker, deze mensen met wie we daar in contact komen kennen we meestal ook echt of toch vaag. Twitter is dan meer wereldwijd en zijn we ook sneller geneigd om ons te mengen in discussies of te reageren op tweets van bekende personen.
Tips
Op school leren we hoe we moeten solliciteren, maar waarom leren we dan niet hoe we ons moeten gedragen op sociale media? Bert Pieters gaf ons ook nog enkele tips om je online imago hoog te houden.
1. Antwoord altijd op een vraag die je gesteld wordt.
2. Stuur geen kettingbrieven door.
3. Let op je taalgebruik.
4. Denk na over je hoe je reageert en wat je post.
If I disable comments on something, it doesn't mean I'm scared, it means I don't give a fuk what u have 2 say.?? #TrollTheTrolls #TrollGate
— Nicole Arbour (@NicoleArbour) 5 september 2015