Rockstar gaat de rewards en prijzen in ‘Red Dead Online’ aanpassen na kritiek

Rockstar Games, het bedrijf achter het immens populaire ‘Red Dead Redemption 2’, zal de economie van ‘Red Dead Online’ gaan aanpassen. Dat doen ze na aanhoudende kritiek op de heel lage beloningen en hoge prijzen voor wapens, upgrades en zelfs eten. En lang zullen we ook niet moeten wachten op die update.

Red Dead Redemption 2 kreeg eind november, zo’n maand na de release, z’n langverwachte online component Red Dead Online (met meteen ook een eigen battle royale-modus!). Maar het duurde niet lang voor er zware kritiek kwam. Vele gamers klaagden over de economie van Red Dead Online. Beloningen zouden te laag zijn en aankopen in het spel te duur.

Het gaat echter nog steeds om een béta, en dus kondigde Rockstar bij de lancering ook al aan om naar alle opmerkingen te zullen luisteren. En dat doen ze ook, want ze kondigen nu aan de economie in Red Dead Online te gaan herbalanceren.

Goudstaven en dollars

Er zijn verschillende manieren om te betalen in Red Dead Online. Je kan dat natuurlijk met de goede, oude dollar, maar ook met goudstaven. Wie 100 gold nuggets (goudklompjes) bijeen kan krijgen, heeft één goudstaaf. Die gold nuggets kan je verdienen in het spel. Rockstar kondigde ook al aan dat in de toekomst goudstaven gekocht kunnen worden met echt geld. Al zullen ze de in-game aankopen wel gaan beperken tot “cosmetische aankopen”, zoals de aankleding van je kamp of hoe je geweer eruit ziet.

Maar wie nu dus z’n basisrevolver wil costumizen, kost dat zo’n twaalf goudstaven. Voor een groter geweer is dat al bijna het dubbele en om je kamp helemaal uit te bouwen, leg je al gauw meer dan 100 goudstaven neer. Je komt echter helemaal niet zo snel aan die goudstaven. Een Redditgebruiker berekende dat het zo’n acht uur kost om één enkele goudstaaf te verdienen. Zo moet je dus al ettelijke uren spelen om de simpelste upgrades te kunnen betalen.

1.000 dollar … of 35?

Maar niet enkel die onevenwichtige balans kon op kritiek rekenen. De prijzen zouden ook niet echt realistisch te noemen zijn. Zo kost een Mauser-pistool in Red Dead Online 1.000 dollar, maar in het echte Wilde Westen kostte z’n equivalent amper 35 dollar.

En je moet natuurlijk niet enkel betalen voor die optionele extraatjes. Om je personage, je paard en je wapens een beetje deftig te houden, moet je al snel geld gaan uitgeven voor dingen zoals voedsel, onderdak, olie voor je geweren en ga zo maar door. De roep voor hogere beloningen voor missies, game modes en quests weerklonk dan ook al snel.

“Werken aan de balans”

Maar Rockstar stelde bij de lancering al dat alle kritiek welkom was, en dat was niet gelogen. Want het bedrijf achter Red Dead Redemption- en ook de GTA-reeks kondigde al aan de economie in Red Dead Online te gaan herwerken.

“We willen iedereen bedanken voor hun feedback tijdens de eerste dagen van de Red Dead Online Beta”, schrijven ze op Twitter. “Nu dat het opengesteld is voor alle spelers, zullen we aan de balans werken en de ervaring finetunen om ervoor te zorgen dat het leuk en de moeite waard is voor alle soorten spelers.”

In een statusupdate noemen ze de in-game economie, “die een herbalancering nodig heeft om ervoor te zorgen dat alle activiteiten een passende en leuke beloning hebben”, zelfs een van de focuspunten voor de eerste update.

Update

Er zit dus beterschap aan te komen, en we zullen er ook niet lang op moeten wachten. “Het spel is zo ontwikkeld dat we heel snel dergelijke aanpassingen kunnen maken”, verduidelijken ze bij Rockstar. “We hopen dan ook om de update al aan het einde van de week door te voeren en ook volgende week nog met nieuwe updates te komen.”

Rockstar blijft ook benadrukken dat spelers alle opmerkingen mogen doorgeven. “Feedback van onze community is van onschatbare waarde geweest, en we zullen jullie ook blijven updaten wanneer we verder gaan”, verzekeren ze. “Blijf ons jullie feedback sturen, we luisteren!”

Lees zeker ook onze review van de game: Is Red Dead Redemption 2 de beste game ooit?

Meer
Lees meer...